יום שני, 17 במרץ 2008

עֲשֶׂרֶת יְמֵי תְּשׁוּבָה

אני גולשת מספר שנים אחורנית על ציר הזמן שלנו, אל הימים בהם הִתְעַקַּשְׁתָּ למלא את חובתך המצפונית ולצאת למילואים על אף שזו כבר לא הייתה חובתך האזרחית, לתוך שיחת חולין נשית עם אחת מחברותיי לעבודה דאז.
"למה האף באדמה?" היא תהתה לפשר ארשת פניי המדופרסת ואני קוננתי באוזניה כי באותו הבוקר עזבת לשבעה ימי מילואים ובאופן חסר כל הגיון – כבר מאיימים הגעגועים לְכַלוֹתנִי.
"איך לעזאזל אשרוד את השבוע הזה?" מלמלתי בתערובת של געגוע אליך וכעס על עצמי; נלחמת כתמיד בַּהִזְדַּקְּקוּת שצועדת יד ביד עם האהבה, מתרחקת מכל רמז לחוסר האונים התלותי הנשי הזה, ממנו אני סולדת כל כך.
במקום מלות נחמה ועידוד, מתוך פרצופה הַתָּמֵהַּ ניבטו אלי עיניים מבולבלות: "מה את עושה מזה עניין?" היא שאלה בכנות מוחלטת, אבודה בתוך המלים שלי כתיירת במדינה זרה שמנסה לפענח צלילי שפה לא מוכרת. "יש לך שבוע חופש ממנו, מה יכול להיות טוב יותר?"
ואם להודות על האמת, מבלי לאמץ את מוחי יתר על המידה (בלונדינית, בכל זאת), אני יכולה לחשוב בקלילות על תריסר דברים טובים יותר, ומרביתם כוללים בתוכם אותך.

תגידי, למה אַתְּ בוחרת להישאר איתו? שאלה אותי אישה מקסימה בטלפון לפני כמה שבועות, בשיחה ספוגת דמעות. נקודות החיבור של שתינו נוגעות בנימים העדינים של מערכת היחסים הזוגית של כל אחת מאיתנו; סיפורי חיים שונים וקשרים רומנטיים מעולמות אחרים, ובכל זאת אנחנו מרגישות בנוח לחשוף זו מול זו את הפצעים, מבלי לחשוש מהתגובה נוכח הדם והכתמים הסגולים.
"אני אוהבת אותו מאוד." אני משיבה, ויודעת שזו ודאי התשובה הצפויה והמשעממת מכולן אבל באותה מידה, גם האמיתית ביותר. ואחרי שאנחנו מסיימות את השיחה אני חושבת שזה מעניין – וקצת חבל – שאני מאפשרת לה לצפות מבחוץ על הקשר שלנו רק דרך חלונות קודרים. אני כמו במאית של קומדיה, ששולפת החוצה מתוך הסרט את כל שורות המחץ של הבדיחות ומשאירה את הצופים נבוכים ומתוסכלים מול המסך.

למה אני לא משתפת אותה בסצנות הרומנטיות שמעטרות את סיפור האהבה שלנו? למה אני לא מספרת על הערבים שאנחנו מעבירים ביחד על הספה, חבוקים ונינוחים, משוחחים או צופים בטלוויזיה, ולמה אני לא מתארת לה איך הלב שלי עדיין נמס כשאתה עוטף אותי בזרועותיך, מערסל אותי בשקע צווארך, מהדק אל בית החזה, אל המקום בו אני מרגישה הכי בבית? למה אני לא מצטטת את המלים הטובות שמחלחלות אל העורקים כמו דבש מתוק; לא משתפת במחוות הנדיבות, מדוע איני משחזרת באוזניה את הרוך והעדינות שבמגע כפות הידיים האוהבות?
למה אני לא מגלה לה שבכל פעם שאני מתענגת על טעמו של תבשיל במסעדה, או מתרגשת בהֵפִּי-אֶנְד הוליוודי באולם קולנוע, או בולעת בעיניי תמונת נוף עוצר נשימה, בכל פעם שאני במקומות האלה בלעדיך, אני מצטערת על שאינך לידי כדי לחוות ולראות ולטעום ולהתרגש יחד אתי. ואם אני פותחת לחברה שלי צוהר שמשקיף רק על הקושי – מה הפלא שהיא תוהה בקול רם מדוע אני בוחרת להישאר.

האדמונית יְפַת הָעֵינַיִם טוענת שהיא תהרוג אותי אם אניח לבעיות להכחיד לנו את הזוגיות. "יש ביניכם אהבה ענקית!" היא מנופפת באצבעה מולי לאות אזהרה, "היא ממלאת את החדר בכל פעם שאתם יושבים כאן, אסור לכם לשכוח את זה." אני לא רוצה לשכוח את זה; אני לא רוצה לְאַפְשֵׁר לקשיים להציב חומות גבוהות ביני ובינך, שימנעו כל אפשרות למגע, לליטוף, לאינטימיות; לא רוצה להרגיש את האדמה רועדת לנו מתחת הרגליים ומציירת סדקים שיהפכו לתהום פעורה בין שנינו; לא רוצה לזלזל בדרך הארוכה והמפותלת שעברנו עד שהגענו עד הנה, לא רוצה להקל ראש בוויתורים ובמחירים ששילם כל אחד משנינו על מנת שנזכה לחיות בהווה.

כי אף אחד לא יודע להצחיק אותי כמוך,
ואף אחד לא מזהה את מצבי הרוח שלי בדייקנות כמוך,
ואיש לא מצליח לְהָמֵס אותי רק במבט מלבדך,
ומי חוץ ממך חשף אותי במערומיי וסרק כל סנטימטר של נשמתי,
ומי יודע לסייר בתוך נפתולי לבי טוב ממך,
ואין בעולם מישהו שמסוגל להרגיז אותי כמוך.
או ללטף,
או לְרַגֵּשׁ,
או לאהוב.

שתים עשרה שעות חלפו מאז נפרדנו הבוקר בשדה התעופה, וקשה להאמין אבל בערבו של יום אתה עדיין תלוי בין שמיים וארץ. עבור פחדנית-טיסות כמוני, מדובר במידע קשה לעיכול. לא יודעת איך לעזאזל אשרוד את עשרת הימים האלה, שכבר זכו ממני לכינוי ההולם: עֲשֶׂרֶת יְמֵי תְּשׁוּבָה. עשרה ימים בנפרד הם זמן ארוך דיו כדי להתחבט במציאת תשובות להרבה שאלות, ולחפש מענה למגוון תהיות.
ורק שאלה אחת סגורה מבחינתי, היא מונחת בצד חתומה ושקטה, נִבְדֶּלֶת מהאחרות בתשובה ההחלטית והנחרצת שהיא מקפלת בתוכה.
למה אני בוחרת להישאר איתך?
כי אני פשוט
מאוד מאוד אוהבת אותך.



נו, מתי נגמר?

16 תגובות:

יהודית אמר/ה...

שירה יקירה

מאוד מאוד ריגשת אותי
מאוד
קשה לי אפילו להגיד, או להגדיר כמה
ואת הסיבות לכך
יתכן ועוד יצא לך לשמוע...

"כי אף אחד לא יודע להצחיק אותי כמוך,
ואף אחד לא מזהה את מצבי הרוח שלי בדייקנות כמוך,
ואיש לא מצליח לְהָמֵס אותי רק במבט מלבדך,
ומי חוץ ממך חשף אותי במערומיי וסרק כל סנטימטר של נשמתי,
ומי יודע לסייר בתוך נפתולי לבי טוב ממך,
ואין בעולם מישהו שמסוגל להרגיז אותי כמוך.
או ללטף,
או לְרַגֵּשׁ,
או לאהוב."

תודה לך יקרה

אסנת - הילה סגולה אמר/ה...

שירתי היקרה
ריגשה אותי רשומה זו, תודה לך על כך. מחייך וצובט לי גם יחד לקרוא את המילים הללו ותמיד אני מוצאת עצמי מדמיינת את שניכם וכן, דווקא על הספה במקום הנעים, הבטוח, הטוב והרגוע. משום מה קשה לי לדמיין אתכם במקום אחר... ואולי טוב שכך, כי אהבה כזו גדולה לא פוגשים תדיר.

אנונימי אמר/ה...

ריגשת והצחקת אותי (עשרה ימי תשובה). אני תוהה, אם גם הם חושבים על הדברים כך..

הולכת לי מהורהרת לתלות כביסה.

אנונימי אמר/ה...

אנני יקרה ?
שאלה ....
האם בן זוגך קורא את הבלוג שלך , כאן וכמובן את הבלוג שהיה בתפוז.

מעניין לדעת ....

מקווה שהימים יעבורו במהרה בלי שתרגישי פשוט תעשי כול מה שדחית לעשות עד היום ,תמלאי אותם והם יעברו לך , וגם יהיה לך מה לספר חחחחחח

אנני יקרה תשובתך היא התשובה הנכונה , כמה שהיא משעממת ולא מקורית אבל זו פשוט התשובה שצריכה לצאת משפתייך ללא היסוס ואני שמחה שזה כך עבורכם

ואת צודקת צריך לספר גם חויות טובות או בעיקר טובות .

חג פורים שמח
תמרי

אנונימי אמר/ה...

יש משהו ברשומה הזאת שהוא תמצית הכל. הכל באהבה.
האם אהבה גדולה מספיקה כדי לתת לנו את כל מה שאנחנו צריכים, גם כשיש בעיות במקומות אחרים של הזוגיות? והיכן עובר הגבול בין העצמי-שלי לבין העצמי שבתוך הזוגיות?
אני את התשובות שלי כבר מצאתי, פחות או יותר. לא יודעת אם הן הנכונות, אך הן הנכונות עבורי.
נראה לי שגם את מצאת את התשובה שלך. ואם את שלמה עם התשובה הזאת - אל תתני לאף אחד לערער אותה.
ושיהיו 10 ימים קלים...
-פריז.

Unknown אמר/ה...

"כי אני אוהב/ת אותה/ו" זו תשובה מצוינת, אני מסכים.
הלוואי וזה היה מספיק תמיד...
כן גם אני בכל חוויה חדשה שאני חווה, כל טעם, כל צליל וכל מראה חושב "מה היא הייתה חושבת על זה" או "מעניין אם גם היא הייתה אוהבת/שונאת/מתרגשת כמוני".

טוב נו. זו אהבה. שמאלץ דביק ומייסר שבלעדיו החיים הרבה יותר אפורים.
עוד שבוע (וקצת) והוא יחזור.

שירה עברית אמר/ה...

יהודית,
תודה. כשאת מדברת על אהבה, אני תמיד מצטמררת, כבר אמרתי לך את זה וזה עדיין נכון.
}{

שירה עברית אמר/ה...

הילה סגולה ויקרה,
כמה נעים לפגוש אותך!
שמחה שאת כאן, שמחה שאת מחייכת, ומקווה שעוד נזכה להיפגש על קפה הפוך ביחד.
סופשבוע נעים!

שירה עברית אמר/ה...

אנונימית מהורהרת שתולה כביסה...
האם זו את, החברה שאותה הזכרתי כאן ברשומה? אם כן, אני מנצלת את ההזדמנות להזכיר לך כמה את יקרה ללבי.
תודה לך על הכל.

שירה עברית אמר/ה...

תמרי,
כן. הוא קורא גם את הבלוג בתפוז (ז"ל) וגם את הנוכחי. הוא אפילו ברשימת התפוצה כך שהוא מקבל עדכון כל פעם שמתפרסמת רשומה חדשה :-)

דיברתי בעבר עם כל מני בלוגרים על הנושא הזה, אני מבינה שיש אנשים שלא מסוגלים לחשוב על האפשרות שבני הזוג יקראו את הבלוג, מטעמים מובנים כאלה ואחרים. בנימה אישית ביותר, עד היום מעולם לא הרגשתי שזה מגביל אותי בשום דבר. לא נאלצתי לצנזר את עצמי או לשנות במאום את מה שהתכוונתי לכתוב, רק מפני שאני יודעת שהוא קורא.
ממילא אני מקפידה לשמור על פרטיותם של האנשים עליהם אני כותבת, לא מפני שאני "חושדת" שהם עלולים לקרוא אלא מפני שאני מכבדת באמת את פרטיותם, אין לי זכות לחשוף אותם, "ללכלך" עליהם או לפגום בזכותם לפרטיות ולא בגלל החשש שהם יקראו.

חג פורים נהדר, מתוקה (למרות השרב שצפוי החל ממחר).

שירה עברית אמר/ה...

פריזאית,
אהבה גדולה לבדה אינה מספיקה כדי לתחזק מערכת יחסים, זו דעתי על כל פנים. א ב ל - היא בהחלט בסיס טוב להתחיל לבנות עליו את הבית הזוגי.
החיים בזוג טומנים בחובם קשיים לא קטנים, וכשאני חושבת לעבור את כל אלה מבלי שיש אהבה להתנחם בה, אז אני תוהה מה הטעם?
כלומר - זה מספיק קשה *עם* אהבה, אז איך אנשים עושים את זה בלעדיה...?

ולגבי התשובה שלי, אני לא מניחה לאיש לערער אותה, אני חוששת רק *מעצמי*, כי יש לי כשרון להרוס את הדברים הטובים שלי במו ידיי, ואני לא רוצה להרוס את זה.

תודה יקירה. מקווה שסופהשבוע הזה יעבור לך בקלות ואולי עם תוספת חדשה למשפחה.

שירה עברית אמר/ה...

רון, בדיוק בתשובה מעליך כתבתי את דעתי בסוגייה "האם אהבה לבדה מספיקה?"

ואכן, שמאלץ דביק ומייסר שבלעדיו החיים הרבה יותר אפורים. לא יכולתי להגדיר זאת טוב יותר, תודה :-)

שיהיה סופשבוע נעים ושקט.

אנונימי אמר/ה...

"כי אני פשוט אוהבת אותו"....זה לא כל כך פשוט, כי לאהוב זה בעצם הסיבה ליחד.
וגרמת לי אחותי, לחשוב, דרך הרשומה שלך על הויתורים שלי מול השאלה:
"למה אני ממשיכה איתו?"

אהבתי לקרוא את הרשומה הזו שלך, כי יש בה לי מחשבה (כמו תמיד) כי יש בה אופטימיות כי יש בה תום .וזה המון...

נו, שיחזור כבר....

♥♥סוף שבוע נעים יקרה לי♥

שירה עברית אמר/ה...

שירה3 יקירתי,
חזר תודה לאל :-)

השאלה "למה אני ממשיכה איתו/למה אני ממשיך איתה" היא מעניינת וראוי בעיניי שתישאל מדי פעם בפעם, כי אנשים רבים כל כך ממשיכים מכוח ההרגל ומתעלמים מהמציאות ש(אולי) דורשת אחרת.

תודה יקירה.

אנונימי אמר/ה...

קשה להגיב כאן, אני קוראת אותך לא מעט, ואין לי אפילו כפתור "אהבתי" ללחוץ... אבל אלו סתם טרוניות.

נהנתי לקרוא, אפילו שזו רשומה ישנה :)
מאד התחברתי למה שכתבת. גם זוגי נוסע לא מעט, ואם זה לשבוע או לחודש, זה מגעגע מאד! למדתי להנות מה-"חופש" ובהחלט למדתי לנצל את הזמן כשהוא איננו, אבל אני מאד מזדהה איתך על הגעגוע, והתלות הזו שבאה עם האהבה, ושזה נעים אבל מרגיז...

אהבתי :-)
הקיבוצניקית(2), קולמן-טיפי מתפוז.

שירה עברית אמר/ה...

קיבוצניקית יקרה,
יודעת שקשה להגיב כאן. זו אכן בעיה מציקה וכל שאני יכולה להציע הוא לכתוב אליי לתיבת המייל, ואני אפרסם את התגובה במידה ולא מצליחים להוסיף תגובה בגוף הרשומה.
מציק, אבל למעשה גם כשאנחנו קוראים טור בעיתון אנחנו לא יכולים מיד להגיב, והאפשרות היחידה היא להתיישב ליד המחשב ולשלוח מייל לכותב/ת הטור, אם מופיעה כתובת בסוף הטור, לא?
(או במילים אחרות, דמייני שאני בעלת טור באינטרנט, לצורך העניין).

תודה על ההשתתפות וההזדהות וסליחה על האיחור בתגובה שלי.
חג שמח!