יום ראשון, 9 במרץ 2008

זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אוֹתָם

ישראל, יום האישה 2008
בדרכנו לבילוי נָשִׁי בערב חורף חמים כמו שרק ארץ ישראל מסוגלת לייצר, היא מספרת לי על בני זוג יקרים ללבה, וקולה נשבר בכאב. כבר שנים שאין ביניהם אהבה, זוגיות או שיתוף; הם מנהלים חיים נפרדים זה לצד זו, מגדלים את ילדיהם, מקיימים מערכות רומנטיות עם שותפים אחרים שמחוץ לבועה המשפחתית והעיקר- מקפידים לצבוע בכל בוקר מחדש את הגוונים הססגוניים על המסכות המאושרות שמכסות את פניהם; שאיש מבחוץ לא יבחין בסדקים, שאף אחד לא יזהה את התרמית הגדולה.
עד שהמפץ הגדול התרגש ובא עליהם, פורר את המסכות לאבק וחשף את הקרביים המדממים שלהם קבל עם ועדה. לא ניתן עוד להסתיר, אי אפשר עוד להתעלם מהמציאות, עכשיו הַפְּנִים תלוי כלפי חוץ, כמו תמונת דיוקן מצמררת בּחדוּתָהּ.
האישה מבקשת את חֵרוּתהּ, מתחננת שיתיר את כבלי הנישואים ויניח לה ללכת. הבעל מצידו, מתעקש להחזיק בקניינו ומסרב להעניק לה את הגט המיוחל. "יש לנו ילדים משותפים" הוא שב ומנופף בחרב מעל לראשה, "אני לא ארשה שתפרקי את המשפחה."
היסודות רקובים מהשורש,
הטחב מכרסם בקירות הרעועים של תבנית המשפחה וְאֵדֵי הצחנה בוקעים ועולים מבין החרכים ברצפה, מחלחלים מבין הכתלים, מגביהים עד התקרה, אבל מעל לכל אלה מתנוססות המלים שהפכו זה מכבר למַנְטרָה שחוקה ולעוסה עד זרא: משפחה לא מפרקים, ויהי מה.
ובשם הערך העליון של שמירת המשפחה – מותר לרמוס את זכויות האדם של האישה. למען אחדות המשפחה זה בסדר לגזול את בעלותה הבסיסית של האישה על חייה. טובת הילדים ניצבת גבוהה-גבוהה מעל רצונה הפשוט של אישה אחת קטנה, להיות אחראית לבחירותיה, להיות בשליטה על עולמה –
להיות מאושרת.

"אני לא מבינה" הקול שלי עולה לטונים צורמים ואני משליכה אל חלל המכונית תסכול ומרירות: "מדוע שמישהו ירצה להחזיק בכוח בבת זוג שלא מעוניינת בו יותר? למה שמישהו יתעקש להכריח אישה להיות קשורה אליו בכבלי נישואים, אם היא לא רוצה בו עוד? הלא זה כל-כך משפיל עבורו."

וזה בדיוק העניין עם המלה הקטנה-גדולה הזו: כוח; זוהי חֶרֶב הַפִּיפִיּוֹת ההפכפכה שמאפשרת לכוח להזיז הרים, לצלוח אוקיינוסים ולהפר סדרי עולם בכדי להיטיב, לשנות ולהשפיע, והיא גם זו המאפשרת לכוח להפוך לאגרוף קפוץ, רעש צליפת שׁוֹט, מגע המתכת הקר של סורגי הכלוב ממנו אין דרך מילוט.
מבין כל הסמים המסוכנים הקיימים בעולמנו, אין משכר, מטָמטֵם וּמְמַּכֵּר יותר מהכוח; ולמרבה הצער, זכה הגבר היהודי לבדו בבלעדיות על המשאב החיוני הזה.

זכר ונקבה ברא אותנו אלוהים, אבל אל תשכחי לרגע, אישה, שהוא נברא לפנייך וזכות הראשונים שמורה לו. מתוך גופו נבראת, עצם מעצמותיו, בשר מבשרו ואלמלא היה הוא – לא היית את. עובדה הסטורית זו מקנה לו את הזכויות על גופך, על הווייתך, על קיומך כיצור חי בעולם הזה, ומהיום בו הוא נושא אותך לאישה וקונה בעלות על חייך – את שלו בכל רמ"ח איברייך ושס"ה גידייך, ובעסקת החבילה כלולים גם חלומותייך, שאיפותייך ותקוותייך.
שלו הם,
כי שלו את.

הוא מפליא בך מכותיו? משפיל אותך בלשונו המבזה? לא שומר לך אמונים? מתעלל בילדיכם? אכן מצער, יסכימו איתך גם הגדולים בתורה בבית הדין הרבני, אבל כל אלה אינם מספיקים כדי לשמש עילה ראויה לדרוש את סיומם של הנישואים האומללים. את יכולה לדרוש, לבקש, להתחנן על נפשך כדי שיניח לך ללכת, אבל כל עוד הוא עומד איתן בסירובו, קולך נחבט לשווא בין כתלי בית הדין ולא יזכה לטפס למעלה ולהישמע בחוץ.

גם אם בחלוף השנים תתאהבי בגבר אחר שיעטוף אותך ברוך, יחבוש את פצעי הלב השרוט וימלא לך את הנשמה בתקווה מחודשת, לא תוכלי להקים בית או לייצר תא משפחתי משלכם, כי על קרסולך נגררת כל העת השרשרת הכבדה שהניח בּוֹעֵלךְ, ופרקי ידייך אזוקים בשלשלאות הברזל שענד לך בעלך.

רוצה להתחיל פרק חדש בחייך? מייחלת לאחוז בכנפיו החמקמקות של האושר ולאמץ אותו אל חיקך? כמהה לחוש את החיים החדשים נוצרים ברחמך ודוהרים בתוכך בפעימות לב קטנות ומהירות של אופטימיות? כל עוד לא יינתן לך הגט, התינוק התמים שגדל בך יוגדר כ'תועבה' בפי בעלי הסמכות של דָּתֶךָ, וכל שם שתעניקי לו יהיה מיותר כי הכינוי היחידי שידבק בו על פי ההלכה הוא אחד – מַמְזֵר.

אני משחזרת בראשי את טקס הגירושים שלי, מסריטה במהירות סצנה אחרי סצנה; מלים מתערבבות בתמונות: שלושת המזוקנים הקודרים שישבו גבוה מעל ראשי, נישאים ורמים על כסאות הכבוד; מבטיהם החודרים והבוחנים, השאלות הקצרות שמוטחות מתוך פיהם לכיווני וחוקרות לשמי, שם אבי, משלוח ידו ועוד פרטים שוליים ולגמרי לא רלוונטיים לעניין שלשמו התכנסנו. כמו בריקוד פולחני משונה התבקשנו לעמוד זה מול זו, מטפחת נתחבה לכף ידי ומילאתי במבוכה אחר ההוראות הקצרות שנזרקו לעברי מכיוון הכיסאות הגבוהים: הרימי את המטפחת, החזיקי אותה מעל לראשך, הורידי את המטפחת, התקרבי אל בעלך ותני לו אותה.
לא הבנתי מה אני עושה שם,
לא היה לי מושג מה תפקידה של המטפחת המטופשת שהתביישה בכף ידי הלחה מִזֵּיעָה, לא ידעתי אם לצחוק מההומור הגְרוֹטֵסקִי שהתפשט בחדר או שמא לבכות מהעליבות אליה התדרדרו נישואינו שהיו יקרים כל-כך ללבי והונמכו לדרגת ריקוד-לשניים-עם-מטפחת.

ובשום שלב בטקס הארוך והמייגע, לא נשאלתי לשלומי, לדעתי או לרצוני.
הוא דווקא התבקש להביע את הסכמתו לגרש אותי, הוא נשאל לרצונו והמזוקנים הקפידו לוודא שוב האם מדובר ברצון שלם, מלא וחופשי, יכולת הבחירה שלו נשמרה היטב בתוך כתלי החדר האפור ביום ההוא, ורק אני הייתי שקופה ונטולת כל עמדה או דעה. כי במשולש הזה של אלוהים-אדם-אישה, לא כל הצלעות שוות.
העובדה כי אני היא זו שהגשתי את הבקשה להתגרש לא שינתה כהוא-זה את כללי הטקס הרגילים:
הוא התיר אותי לכל אדם,
הוא פרם את החבל שכרך אותי אליו,
הוא שחרר את הקשרים שחיברו בינינו במשך עשור והפך אותי לאישה חופשייה, חופשייה ככל שיכולה אישה להיות חופשייה בעולם הגברי הזה, במדינה היהודית הזו בה האישה היא רק צלע קטנה ושברירית מגופו החסון של אדם.



22 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

עצוב שזה כך פשוט עצוב , ולך יקירה ליל מנוחה באהבה משלגיה

אנונימי אמר/ה...

פשוט מקומם מה שרשמת ומעליב שאישה צריכה לחוות כזאת השפלה ברצונה להשתחרר מקשר כובל ומעליב.
תודה על הכנות.

אנונימי אמר/ה...

אוי שירה, מתי הבית החדש שלך יהיה לי טבע שני? כאילו - מתי לא אהיה תלויה במיילים או במועדפים ואוכל להגיע לאתר הזה בכוחות עצמי? יש דרך לעשות את זה?

התפלאתי לגלות ש blogger הוא של google כי עד עכשיו כשאני מקלידה "חתולה בסנדלים blogger" אני מגיעה אליך בתפוז!

הרשומה הזאת עשתה לי ממש רע.
הדבר הראשון שעולה לי זה איך א-נ-י לעולם לעולם לא אמצא את עצמי במעמד הזה, ואז אני חושבת שצריך לחשוב על זה כשמתחתנים, ואז אני מבינה שגם אם אחסוך את זה מעצמי, זו תופעה מספיק איומה כדי למנוע אותה מכל אישה שהיא במדינה המטומטמת הזאת שב 2008 עוד מתנהגת אל הנשים שלה ככה. ואז כמובן מגיעים למבוי סתום. כי את המדינה הזאת עדיין מנהלים גברים.

התפקדתי למרץ לפני שבוע.

זו הדרך היחידה שיש לשנות את מאזן הכוחות בכנסת לערכתי, לבחור נשים בפריימריז.
יש לך כבר מפלגה משלך? :-)

נטשה.

שירה עברית אמר/ה...

שלגיה
החיים לפעמים עצובים, ולפעמים הם נפלאים. חבל שצריך להיות תלויים באנשים אחרים שישלטו על השינויים האלה, במקום שהבחירה תהיה בידינו.
בוקר טוב!

שירה עברית אמר/ה...

סיגי,
טקס הגירושים משפיל מאד עבור האישה, אני אסירת תודה שהיה לי המזל לעבור אותו עם אדם טוב-לב שהמלה "השפלה" לא היתה קיימת בלקסיקון שלו, ולכן צלחנו בשלום את החוויה.
ובאמת חשוב לציין כדי למנוע פרשנות מוטעית - בשום פנים ואופן אינני מדברת על עצמי בפוסט הזה (מלבד הקטע על הגירושים שלי). מעולם לא הייתי מסורבת גט, וחיי הנישואים שלי לא כללו התעללות בשום צורה ואופן.
נקרע לי הלב כשאני חושבת על כל הנשים שעבורן המציאות שונה משלי.

תודה על התגובה

שירה עברית אמר/ה...

נטשה נטשה,
הבית החדש שלי יהיה לך טבע שני ככל שתרבי לבקר, תרבי לשהות ותהיי סבלנית עם הזמן.
טבע שני נשען על כוחו של הרגל, והרגל אורך קצת זמן.

את רוצה נגישות קלה וקבועה? פשוט שלחי את העמוד אל הדסקטופ שלך, ותוכלי להיכנס ישר משם בכל פעם שתרצי (נו, את רואה איזה גדולה אני בפתירת בעיות הרות גורל?)

אני מאד שמחה שלא ניתן למצוא אותי בחיפוש של גוגל, ואין לי שום בעיה שמגיעים אל הבלוג שלי בתפוז, אני אוהבת אותו וגאה בו מאד.

ולענייננו -
רוב האנשים לא חושבים על גירושים כשהם מתחתנים. מצד אחד זה טוב, כי בכדי להיות מסוגלים לעבור את הטקס הזה (אפילו בצורתו האזרחית), צריך להדחיק את המחשבה המציאותית-מדפרסת על כך שאחד מכל שלושה זוגות ימצא את עצמו פרוד/גרוש בעוד איקס שנים.

בעיניי, הדרך היחידה היא להפסיק להתחתן דרך הרבנות, אבל ברור לי שזו לא אופציה עבור רוב האזרחים במדינה הזו שמשום מה - נוהגים לבלוס חזיר ולבעול נידות בחיי היומיום שלהם, אבל ברגע הקריטי של מיסוד הקשר פתאום מבטיהם מצטעפים והם "מוצאים יופי בטקס הדתי" דווקא. זה כנראה אותם אנשים שבולסים חזיר ובועלים נידות בחיי היומיום, אבל דווקא ביום כיפור מוצאים יופי במנהג הדתי שמחבר בין כולנו ולכן סותמים את הקיבה למשך יממה.
איש באמונתו יחיה,
אבל חבל שלפעמים אמונתם של אחרים משפיעה על חיי וגוזלת מזכויותיי.

בבחירות האחרונות הצבעתי מרצ, וכוחה של המפלגה יורד בהתמדה. אני מנסה לחשוב שזה לא קשור אלי, כי בכל זאת לא הכל סובב סביבי בעולם הזה (רק הרוב).

יום נהדר נטשקה.

אנונימי אמר/ה...

לגבי "הוא היה קודם" - כן הוא היה קודם, ואז עשו את האשה. הגיון פשוט: האשה היא גרסה 2.0, הגרסה המתקדמת יותר.
לגבי "פשוט לא להתחתן ברבנות" - זה לא משנה איפה ואיך התחתנת, בארץ, גירושים נעשים ברבנות, נקודה. הקלה מועטה אפשר לקבל אם האשה/הזוג בחרו להגיש בקשה לגירושים בבית משפט לעניני משפחה ל-פ-נ-י הדיון ברבנות. או אז יש לבית המשפט עדיפות על פני בית הדין, ומעט יותר כבוד לאשה ולצד שלה בנושא. אז חשוב לרוץ קודם לבית המשפט, כי אם הבעל "השיג" את האשה ובקשת הגירושין הגיע קודם לרבנות ורק אח"כ לבית המשפט, בית המשפט מוּצָא מהעסק והכל נעשה ברבנות. פיכס? בהחלט.

גרסה 2.0 או לא, תמיד יהיו מתנגדים לקידמה, אז שהקידמה תסבול בבקשה. אחרי שהיא ניקתה את הבית, הקדישה את חייה לילדים וישבה בשקט בחושך, כמובן.

רשימה מתסכלת.

אנונימי אמר/ה...

גם אני למזלי עברתי גירושים ביפה. אפילו הזמין אותי לשוקו בקפיטריה של הרבנות.

הוא לא הפסיק לגחך ולהתנועע בחוסר נוחות כשהיה צריך להשפיל אותי בטקס המפגר הזה

והזמן שהיינו צריכים לחכות לקלף המיותר והמגוחך הזה והעדים שהיינו צריכים להטריד (לפחות הם לא היו צריכים לחכות לקלף).

עם כל הצער שבכך גם אוכלי השרימפס כמוני יתחתנו ברבנות ולו רק בגלל הבעיות שזה עלול ליצור בעתיד (ממזרים, ירושה, חלוקת רכוש).

ayala אמר/ה...

אנחנו (אני והאקס) חווינו את זה כחוויה אנתרופולוגית משעשעת, כמעט נפל לי הקלף מצחוק במן המסירה,רחמנא ליצלן, וכמו בישראל, שמענו במסדרונות את צרותיהם של שאר הזוגות המתגרשים. כולל אותם גברים שדפקו ברז ולא הגיעו לגט המיוחל...

אנונימי אמר/ה...

כתבת יפה נורא.

לא יצא לי לחוות את הטקס הנ"ל אבל אני יכולה לתאר את ההרגשה.
צר לי שהיית צריכה לחוות את זה ככה כ"כ אנכרוניסטי ומשפיל.
יש משהו נורא קשה במילה "גירושין", כאילו שפרידה היא תמיד אקט אלים של סילוק. מה גם שצורם לי שהתואר "גרוש/ה" רודף את האדם גם שנים רבות אחרי הפרידה משל היה זה אות קלון (בהנחה שאין נישואים שניים).

aVivStav אמר/ה...

אנחנו חיים בתוך מדינת בועה די מוזרה עם דת די מוזרה שאוחזת אותה בביצים, זה מורגש במצבים שונים בחיים ובמוות. לי היה קשה עם זה כשראיתי בהלוויה 3 בריונים דוחפים גופה לתוך חור בקיר ומנסים להסיע אותה על גבי תריסי פלסטיק פנימה לתוך גומחה בבטון. משהו מוזר. כבוד המתה ממש לא נשמר, אבל הטקס היה דתי כהילכתו. ולעניין מקומה של האשה - גברים החליטו וכתבו את כל ההלכות והתקנות, מה כבר יש לומר, גברים. לאישה אסור לשיר אפילו. זה הגיוני? שירה? 1973?

אנונימי אמר/ה...

לפעמים נדמה אנחנו עדין בימי הביניים
וזה עצוב, כל כך עצוב.
לשמחתי אני הסתכלתי על טקסהגירושין שלי במבט של אנתרופולוג משועשע... עד היום אני כולי אושר מלראות את הכינוי גרושה בתעודת הזהות שלי.

מדינה דמיקולו!

אנונימי אמר/ה...

טוב, קשה לי ומיותר לי להסתיר את הרגשות הקשים שיש לי כלפי הנושא.

קשה לי לגלות עודף רחמים לאישה בסיטואציה הזו, ואולי דווקא משום שאני התחתנתי בטקס אזרחי, ברישום אזרחי, בלי שום נגיעה לאותו ציבור שאני לא מתבייש להצהיר על התיעוב שלי מאהבתו הגדולה להתעסק בחיי אחרים.

אותו ציבור שחשוב לו כל כך לחיות לפי קוד מפגר של מדינה נחשלת, שחשוב לו כל כך לתת אחיזה לאותם אוכלי נבלות בחייו, מדוע הוא מתקומם כאשר הוא מגלה שאותה מערכת חוקים עומדת שרירה וקיימת גם כאשר זה לא בדיוק נוח לו? מדוע מישהו שמאמץ מערכת כללים לעצמו כבחירה מתלונן על החוקים שבחר לעצמו?

אין שום מחסום אמיתי שעומד בפניה של אותה אישה לחיות את חייה בצורה חופשית ומאושרת. היא יכולה בהחלט לחיות עם גבר אחר, וגם ללדת לו ילדים. במילים אחרות, היא יכולה בהחלט "לשים קצוץ" על מה יגיד אותו אדם שלא רוצה לפרק את הקשר. בן זוגה האמיתי יכול להצהיר אבהות על ילדים אם יהיו, כל העניינים הכספיים תלויים בה בלבד, החיים יכולים להיות פשוטים כל כך. רוצה בעלה להשאר נשוי בזמן שאשתו חיה עם אחר ואולי גם יולדת ומגדלת את ילדיו? שיבושם לו.
אפילו העימות בעניין הילדים לא יהיה יותר גרוע מהעימות המכוער שיכול להתפתח בכל מקרה.

הבעיה מתחילה כשכל כך חשוב לאותה אישה שהכל יהיה "כדת וכדין". מה לעשות אבל לפי הדת והדין שהיא רוצה לחיות בצילם, כבודה ורצונה האישי חשובים כקליפת השום? מה לעשות שלפי אותם כללים שהיא רוצה כל כך לציית להם, עליה לעבור תהליך משפיל ומכוער? האילוץ היחיד והאמיתי הוא אותו אילוץ שאותה אישה מטילה על עצמה: היא רוצה שאותם אוכלי נבלות יכירו בכל מה שהיא עושה על פי הלכתם. לפי הלכתם היא לא הרבה יותר מכלום והגורם היחיד שמשאיר אותה בתוך הסבל המיותר הזה הוא ההתעקשות שלה על מערכת כללים שמתעמרת בה.

ועדיין, על אף כל האמור לעיל, מקווה שמתישהו ואיכשהו תתבצע כאן סוף סוף חקיקה שתשים קץ להשפלה שהציבור החילוני נאלץ לסבול מידיה של מערכת דתית מתנשאת ודורסנית, שעיקר רצונה ועיסוקה הוא בלהשניא את עצמה בכל דרך אפשרית על כל אותם אלו שהיו יכולים להיות אדישים ואולי אפילו סובלניים כלפיה בנסיבות אחרות.

אנונימי אמר/ה...

מדוייק ומתסכל באותה מידה.

freckles

שירה עברית אמר/ה...

ל-א. שתגובתה שעשעה אותי מאד - תודה!
אנחנו בהחלט גרסה מתקדמת יותר, לטוב ולרע (עוד לא פגשתי את הגבר שמסוגל "לחפור" בתוך רגשותיו כמו רוב הנשים הממוצעות).
כן, אני מודעת לחשיבות הפנייה לבית משפט משפט לענייני משפחה והיחס המשופר שמוענק בו לנשים, בהשוואה לבית הדין הרבני.
עד כה, התוודעתי לנושא המלוכלך רק בדרכים עקיפות, ו(בעזרת השם, כפי שנאמר) אני מקווה שלעולם לא "אזכה" לחוות זאת על בשרי.
תודה וערב נעים

שירה עברית אמר/ה...

Cat79, את מתארת סיטואציה שמזכירה לי אותנו, במובנים רבים.
כן, גם אנחנו הלכנו לאכול משהו בזמן שהגדולים בתורה שיחקו עם הקלף.
גם הוא נע וזע בחוסר נוחות כשנאלץ לגרש אותי כאילו הייתי מקק שמנסה לפלוש לביתו.

המשפט האחרון שלך העציב אותי, אני חייבת להודות. הבעיות עליהן את מדברת יוגדרו כ"בעיות" רק אם כך תחליטי להגדיר אותן. איש לא יכול לבחור במקומך, ואיש לא ישפיע על ראייתך את הדברים אם לא תניחי לו.
סליחה אם זה יצא כמו הטפה, כי זו לא הכוונה. אני פשוט חושבת שהשינוי חייב לבוא דווקא מאיתנו, אוכלי השרימפסים (טוב, לגביי זה באופן תאורטי בלבד), כי מציון אולי תצא תורה אבל מתל-אביב רבתי תצא התקווה לשפיות.
ערב טוב ושקט.

שירה עברית אמר/ה...

ערב טוב איילה
כשישבנו בחדר ההמתנה בציפייה שיקראו לנו להיכנס פנימה, היה לנו חוסר המזל לחלוק את החדר עם זוג שהיה בעיצומה של שנאה מתפרצת. הם ישבו זה לצד זו, ולא הפסיקו לצרוח האחד על השניה (וההיפך), פיזרו את כל פרטי הכביסה המאד-מלוכלכת שלהם קבל עם ועדה, ולא ידענו איפה לקבור את עצמנו מרוב מבוכה.
הבטנו זה בזו ונדמה היה לי ששנינו ממלמלים תודה על כך שלא מדובר בנו.

גם אני השתדלתי להתייחס לעניין כאל חוויה אנטרופולוגית משעשעת, אני חושבת שזו הדרך היחידה לצלוח את החוויה מבלי להיפגע ממנה.

תודה על התגובה

שירה עברית אמר/ה...

המלכה אן,
תודה רבה - קודם כל.
שנית - מאחלת לך שלא תחווי את הטקס, כמובן.
אישית, לא חוויתי את ההשפלה כי התעקשתי שלא להתייחס לזה ככה. התמקדתי בעיקר בגיחוך העצוב סביב משהו שאמור להיות מכובד. כדברי המשפט הידוע: צריך לדעת עם מי להתחתן אבל לא פחות חשוב מכך - ממי להתגרש, ומהסיבה הזו היתה לי הפריבילגיה להתייחס לכל זה בריחוק מסויים, מבלי לחוש מושפלת או נרמסת.
אני משערת שאם הייתי מאובזרת בבעל שוביניסט, כל התמונה היתה מצטיירת אחרת.
סליחה, אני צריכה להירגע לכמה דקות מהמחשבה על עצמי מאובזרת בבעל, לא כל שכן בבעל שוביניסט.

ערב נעים }{

שירה עברית אמר/ה...

אביב סתיו,
ברור שלאישה אסור לשיר. מה אתה רוצה, שיפציעו כאן עוד מאיות בוסקילות למיניהן? זה מה שחסר לנו כאומה בהתהוות?
גוועלד.

חוץ מזה, הקישור בין קולה של אשה לערוותה סביר בהחלט. בכל פעם כשאני מאזינה למרגול אני מיד נתקפת בהרהורים אודות איברי מינה, ואז אני יוצאת מכלל שימוש למשך שש שעות לפחות. המשק הישראלי לא יכול להרשות לעצמו אובדן הכנסות שייגרם משיבושים כאלה ואחרים של עובדים מבובלים המאזינים לזמרות בעלות ערווה.

שירה עברית אמר/ה...

יהודית יקרה,
התקרבי אלי ואספר לך בשקט שאחרי 5 שנים, טרם הלכתי למשרד הפנים כדי לשנות את הסטטוס מ"נשואה" ל"גרושה", ולא מפני שנקשרתי כל כך לתואר המחמיא "נשואה", אלא השינוי הזה, התארים הללו באופן כללי חשובים בעיניי כקליפת השום.
באיזה שהוא שלב אעדכן את תעודת הזהות שלי (הנושאת את תמונתי מגיל 20....) ואז אני משערת שישתנה גם הסטטוס. חשוב לי יותר הסטטוס שבלב, ואת זה ממילא לא מנפיקים במשרד הפנים.

חיבוק.

שירה עברית אמר/ה...

כלברע,
וואו, הצלחתי לחלץ ממך מגוון כעוס של רגשות, כל הכבוד לי!

אני מסכימה עם רוח הדברים, אולם קשה לי להיות נחרצת כל כך לגבי המורכבות של המצב. אני יודעת שאתה מדבר מגרונו של אדם שמתעקש ללכת בדרכו הייחודית ויוצאת הדופן, ואולי לכן קשה לך להבין איך אנשים נדחסים לתוך המסגרות הכובלות משיקולים כאלה ואחרים, אבל אני כן מסוגלת להבין את זה ואף לגייס אמפתיה כלפי העניין.
לא לכולם מבנה אישיותי המאפשר שחייה נגד הזרם, מרד במוסכמות והתעלמות מכל הסביבה (משפחה, חברים, מכרים וכו'). אין לי יכולת לשפוט מישהו שלא מרגיש שיש לו הכוח לעשות כן.

אגב, זה לא לגמרי מדוייק שהכל נתון לבחירתו של האדם. הסטטוס המשפחתי היבש מגדיר במידה רבה חלק מהזכויות הזוגיות המגיעות לבני הזוג (משכנתה, למשל). אני לא בקיאה בחוק, אבל אני די בטוחה שלצורך קבלת זכויות מסויימות, על בני הזוג להיות נשואים כדת וכדין ולא רק על פי חוק, ובדיוק בגלל הסיבות האלה יש אוכלוסיות שלמות שנשארות מקופחות - כדוגמת האוכלוסייה הגאה.

המערכת הדתית היא מתנשאת, דורסנית ומאד גזענית, אין לי ויכוח איתך בעניין הזה; אני פשוט מבינה את הקושי של אנשים מסויימים לצאת כנגדה, כי היא עדיין מייצגת את הנורמה במדינה ולא קל לבעוט בנורמות.

שירה עברית אמר/ה...

מנומשת,
תודה.