יום ראשון, 2 במרץ 2008

השפן הקטן, שכח לסגור הדלת

הבהרה הכרחית: הפוסט לא מכיל שום משמעויות נסתרות, ומוסר ההשכל הוא פשוט: חייכו, החיים מצחיקים.

כמו כל האגדות האורבאניות, גם סיפורנו מתחיל בנקודת ציון שגרתית ומוכרת: חופשת קיץ.
בני משפחת ישראלי פינקו עצמם בחופשה מרעננת מחוץ לגבולות כנען, ובהיעדרם החליטו השכנים מהבית הסמוך לכבד את יום השבת בָּברבִּיקיוּ ריחני ועליז לכל חבריהם ומכריהם. שטיח ירוק של דשא נפרש כדי לקבל את פני האורחים, ובתוך המולת קולות הצחוק והפטפוט, מבעד לענן העשן הסמיך ורחש פעפוע הבשר הנצלה על האש, הבחינו לפתע השכנים בכלבם מתרוצץ בין הקרואים, שמח וטוב לב, כשגוש פרוותי מבצבץ מתוך מלתעותיו.
בדיקה מדוקדקת העלתה ממצא מעורר חלחלה: בָּאנִי, ארנבון המחמד של בני משפחת ישראלי, נפלט החוצה מתוך פיו של הכלב, לגמרי ולחלוטין ובהחלט- מת. השכנים ניצבו מוכי הלם על המדשאה והתקשו לתמרן בין מבטי הזעם שנעצו בכלב המבוייש ובין מבטי החמלה ששלחו אל עבר הארנבון ז"ל.
תסריטי זוועה התגלגלו במוחם של השכנים ורדפו זה אחר זה באכזריות: דְּמָעוֹת הילדים שבורי הלב על הארנבון שנטרף, הכעס הגואה על השכנים שלא הקפידו לקשור את כלבם, תביעה משפטית אפשרית והוצאות כלכליות נלוות, יחסי השכנות הנעימים שלבלבו במשך שנים ניצבים לפתע על פי תהום - והכל בגלל תאונת צַיִד מצערת. מיד בתום הסעודה, כשאחרון האורחים עזב את המקום, הפשילו השכנים שרוולים בנחישות והסתערו על המשימה החשאית, שֵׁם קוֹד – שָׁפָן.
משפחת ישראלי עתידה היתה לחזור מחופשתה יומיים לאחר מכן, והשכנים גמרו אומר לחפש ולמצוא את אחיו התאום של באני, לרכוש אותו ולהציבו בפינת החצר של משפחת ישראלי, כאילו לא אירע דבר. את פרטי התאונה נשבעו לנצור בלבם ולא לאפשר לאמת לצאת לחופשי לעולם.

חיפושים מאומצים במספר חנויות העלו לבסוף את המועמד המושלם: פרוותו חומה בהירה וכתם לבן מעטר את עינו הימנית, נראה כהעתק מדויק של המכרסם המנוח. בזהירות מרבית הונחה המתנה בפינת החי שבחצר, והשכנים שבו לביתם כשתחושת ההקלה מכפרת על נקיפות המצפון שדגדגו קמעא בקרקעית הלב.

"איך היתה החופשה?" התעניינו השכנים מספר ימים אחרי כן, כשפגשו במקרה את הגברת ישראלי בסניף הדואר של היישוב. "החופשה היתה מצוינת" חייכה הישראלית, "אבל הכל הִתְגַּמֵּד כשחזרנו הביתה וראינו את ההפתעה שחיכתה לנו שם."
השכנים בלעו רוק בדממה ושמרו על ארשת פנים אָגַבִית: "הפתעה? איזו הפתעה?"
ואז הגיעה התשובה שטרפה את כל הקלפים:
"זה לא ייאמן" התרגשה הישראלית בקול רועד "בערב הנסיעה נפטר הארנבון שלנו, באני. ערכנו טקס והילדים נפרדו ממנו, וקברנו אותו ליד עץ הזית, בחצר מאחורי הבית. אין לי מושג איך זה קרה, אבל כשחזרנו הביתה שלשום, מצאנו את באני מדלג בחצר, בריא ושלם; הקבר היה פתוח והאדמה היתה מפוזרת מסביב. כולנו המומים, הילדים מאושרים, זה פשוט נֵס, באני חזר לחיים!" סיכמה את חָזוֹן אַחֲרִית הַיָּמִים שהתרחש בחצרם, ונפרדה בחיוך מהשכנים שהוסיפו לעמוד נְטוּעִים במקומם עוד שעה ארוכה.

וכמו בכל אגדה אורבאנית, גם סיפורנו גדוש במסקנות ותובנות, רק לבחור-לקטוף-ולהשתמש:
לא כל הנוצץ זהב והגונב מִגַּנָּב – ארנב;
לַשֶּׁקֶר אין רגליים אבל לעתים יש לו אוזניים ארוכות וזנב קטן;
העולם מלא בנסים ונפלאות, רק צריך לפקוח את העיניים ולחפש אחריהם;
יש חיים אחרי המוות – בפרט כאשר מדובר בחיים חדשים של יצור אחר;
אין דבר העומד בפני הרצון של שכנים נחושים העומדים בפני סכנת תביעה משפטית;
בתי הקברות מלאים בארנבונים שיש להם תחליף;
יש גורל אכזר יותר לשפן מסכן מאשר סתם להצטנן ולקבל נַזֶּלֶת

וכמובן –

כל כלב בא יומו, ולפעמים כדי להימלט מגורל יומו עליו להימלט בזריזות קלילה כְּשֶׁל ארנבת.




10 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

היי שירה,
נשבעת לך עד שקלטתי במה מדובר, יצא לי הנשמה(קראתי את הרשומה שלוש פעמים)אני צריכה מעכשיו להתרגל לפוסטים אניגמטים כאלו ממך? כי אם כן, אני רוצה לדעת למה לצפות שאני נכנסת לכאן. לא שאני מתלוננת(חו"ח) רק שאני רגילה לקרוא אותך כל כך ברורה וגלויה שזה בא לי ככה בבום, בהפתעה. שירה אניגמטית? מה? ממתי?
מעכשיו, כנראה... אוהב אותך בכל צורה.
כן, כל כלב בא יומו(אני לא אוהבת את האמירה הזאת אבל לצורך העניין שיהיה)
מה, באמת בא יומו?
ואני רוצה לשאול אותך כל כך: ואיך את מרגישה עם זה?

ואני חושבת שאת תיהי מאושרת ה"כלב" ההוא כבר לא יהיה חלק מחייך והוא לא יעניין אותך כבר, יבוא יומו או לא.
לא כך?

חיבוק ענק מתוקתי.
ש.

שירה עברית אמר/ה...

הרסת אותי, אבל פשוט חרסת אותי (כפי שאומרים בהונגריה) מרוב צחוק.
אני מרגישה כמעט כמו ביאליק, וזו ללא ספק הרגשה מעניינת כשמנתחים אותי ומנסים להבין למה לכל הרוחות, התכוונה ה"משוררת", כשהאמת הפשוטה והלא מתוחכמת היא שבחיי שלא התכוונתי לכלום, אבל מ מ ש כלום.
אולי צריך לצרף הבהרה לפוסט הזה, שהכתוב אינו מטאפורה ויש להתייחס לדברים כפשוטם.
סיפרו לי את הסיפור הזה בארוחת ערב ביום שישי, וכמעט נחנקתי על הרביולי מרוב צחוק.

וחוץ מזה אני מתפלאת עליך (הנה האמא החבויה שבי יוצאת החוצה): מה, את לא מכירה אותי? אני - אניגמטית? ספר פתוח שכמוני.

חיבוק ענק בחזרה
ולילה שקט.

אנונימי אמר/ה...

אוי לי ואוי לבושתי. באמת לא התכוונת לכלום?
האמת עכשיו שאני קוראת את התגובה שלי גם אני מתגלגלת מצחוק, ןלאחר ההבהרה שלך זה מצחיק עוד יותר.

מתוקה, אולי תתחשבי בי ובמוחי הקרימינלי, ולהבא שתכתבי פוסט/סיפור דומה, תרשמי בראש הרשומה תתכותרת - לא קשור לחיי. פליז, תתחשבי. כי הסיפור הזה העסיק אותי כל היום ואת באה ואומרת לי - לשווא?

לילה שקט ורגוע יקירה.

יהודית אמר/ה...

אני נהנתי מהסיפור
והתגלגלתי מצחוק
איזה יופי של חזון אחרית הימים של השפן הקטן (-:

לילה טוב שירה

יהודית

אנונימי אמר/ה...

כרגיל רשומה מעולה, מאוד נהניתי לקרוא :)
שמח לראות שהעדכון RSS שלי עובד כמו שצריך כי אימיילים כנראה מסתתרים להם איפשהו בgmail שלי (אני אבדוק עכשיו אם הם נזרקים לזבל סתם...).
הקיצר, נהניתי :)

אנונימי אמר/ה...

עדכון קטן:
אכן מצאתי את המייל שלך בspam folder שלי, ועכשיו הוא לא אמור להיכנס לשם יותר...
בכל מקרה, הייתי ממליץ לאנשים להצטרף לעדכון RSS של הבלוג.
ואני מתאר לעצמי שהרבה אנשים לא מודעים לעדכונים שלך, יתכן שכדאי לך למצוא דרך לשלוח להם לפחות פעם אחת עדכון שיבדקו עם האימיילים שלך לא נכנסים לspam folder שלהם.

aVivStav אמר/ה...

אז לי זה גם קרה, לא הבנתי למה את מתכוונת וחשבתי שהמגיבה הראשונה הבינה אחרי 3 קריאות, מייד שינסתי מתניים וקראתי שוב ושוב או אז הגעתי למסקנה שעדיין אני לא מבין וכנראה הדברים חמורים ביותר ומכוונים למטרה כמו טיל אפאצ'י ורק המטרה יודעת למה הכוונה. אכן בימים כתיקונם את כספר פתוח, רק שקשה לדעת אצלך לפעמים אם הימים הם "כתיקונם" או שהספר הפתוח הפך לסרט פעולה בדיוני. בקיצור, צריך כתוביות בעברית..

שירה עברית אמר/ה...

יהודית - תודה יקירה, שמחה שחייכת, זו בדיוק היתה הכוונה.

יניב מהקצה השני של העולם - ברוך הבא! שלחתי עדכון אישי לכל אחד ואחד מהמנויים ובו הסברתי שכדאי לבדוק את דואר הSPAM כי יתכן שהעדכונים מתחבאים שם. אני משערת שכאשר אני שולחת מייל עם מכותב אחד בלבד זה לא נזרק ל"זבל", אלא רק כאשר יש יותר מדי מכותבים.
מקווה שהמיילים הגיעו ליעדם, יותר מזה אני לא רואה מה אפשר לעשות - הקדשתי לזה באמת המון מאמץ,אנרגיה ומחשבה. לא רוצה "להציק" יותר לקוראים.

אביבסתיו - נו, אני אשמה שאנשים מייחסים לי תחכום ואינטלגנציה שפשוט אין בי...? (תכף מוסיפה הבהרה בגוף הפוסט. אולי גם צריך לציין שהכותבת אינה שפן?)

אנונימי אמר/ה...

סיפור משעשע ביותר אהבתי וחייכתי .

תמרי

שירה עברית אמר/ה...

תודה תמרי }{