יום ראשון, 16 במרץ 2008

מַעֲבִירָה עוֹנָה

אתמול בדרכי אל המכונית שהמתינה בקצה השביל, נפל מבטי על העץ העירום שבחצר. משך חודשים הוא ניצב שם, נשען על קיר בית השכנים, סָפֵק נח סָפֵק מחביא את מערומיו המביכים מעיני הציבור. משך חודשים הצניע את ענפיו האפורים והדקים, עד שהפציע יומו הגדול. מבולבלת, נעצתי עיניים בנקודה בה בדרך כלל עמד העץ הנכלם, ואילו כעת התמקמה בה יצירת אמנות ססגונית, מעשה ידי אמא-טבע להתפאר. כמו נגע בו מטה קסם, התעטף העץ במלבושים ורודים מפוארים, פרחים זעירים כיסו את ענפיו, וסביבתו הָמְתָה זמזום דבורים פעלתניות במרדפן התמידי אחר צוף.

האביב כבר כאן, חסר סבלנות כתמיד ודוחק בזריזות את החורף שהספיק אך-בקושי להרשים אותנו בכמה מופעי ראווה בעלי אפקטים מיוחדים. האביב כבר כאן, האנשים מתקלפים מבגדיהם והזרועות הלבנבנות מבליחות מהשרוולים הקצרים, מזמינות את השמש לצבוע אותן בגוון הברונזה הקיצי. האביב כבר כאן, הריח של טרום-פסח נישא באוויר ומחזיר אלי תמונות ילדות נושנות, שירי גן ילדים ואת טעם המצה המטוגנת הלוהטת על הלשון.
האביב כבר כאן, העצים חושפים בגאווה את התחפושות שלהם לקראת פורים, השתילים זוקפים ראש עטור פרחים צבעוניים והחתולים שבחצר מבלים את שעות הבוקר באמבטיית שמש מתפנקת; אני מביטה בהם מבעד החלון רובצים על הדשא בחזית הבית, מתגלגלים על הגב באיטיות אֵרוֹטִית, מתענגים על כל שניית-חיים ומעניקים לשמש הזדמנות לחמם באופן שווה כל איבר בגופם הגמיש.

האביב כבר כאן, ומכל עבר ניבטים אלי עיניים דומעות ואדומות, וקולות ההתעטשות הרועמים וקינוח האף המוסיקלי הופכים למנגינה הקבועה המלווה את התקופה המלבלבת הזו של השנה – עוֹנַת הַמַּעֲבָר.
האיש שאתי מְתַחְזֵק אלרגיות שהקיצו מתרדמת החורף, אני נלחמת בחירוף נפש במיגרנות שמתעקשות לקחת חלק יומיומי בחגיגת האביב, ונדמה שהשנה עונת המעבר מחלחלת מהחוץ אל הפנים, ומקננת גם בתוך הלב והנפש.

כמו זחל הבוקע מהגולם אני משילה את הפקעת המשיית שמסוככת עליי ומציצה החוצה, מעזה בחשש לשלוח אצבעות רועדות אל אוויר העולם, לאמוד את הטמפרטורה ולוודא שאשרוד באקלים הלא-מוכר.
לראשונה, אני מעזה להציע את פְּרִי עֵטִי לפרסום באינטרנט. פירות קטנים, מהססים, בחצי הדרך בין בּוֹסֵר לבשלות, אבל מסתבר שמישהו סבור שהם ראויים דיים לקשט את מסכי המחשב ולהיקרא, ואף מוכן לשלם לי תמורתם. תגמול זעום אך מחמיא; כֶּסֶף כִּיס שמלטף את כּיסַיי ומחמם את האגו של בעלת הכיסים.

אני מגיעה לראיון עבודה במערכת העיתון הגדול במדינה, עומדת בפתח האולם הארוך ומתבלבלת מהמימדים המפלצתיים. מרגישה כמו עליסה בארץ הפלאות, ומנסה להיזכר מתי לגמתי שיקוי שהפך אותי לגמדה. כל אנשי המערכת יושבים זה מול זה, זה בצד זה, כמעט זה על גבי זה, כל אחד מכונס בתוך הקובייה הממוזערת שלו, נועץ מבט במסך המחשב שלפניו והאוויר רוחש מלמולים וצלילים רכים של מפגש כריות האצבעות עם מקשי המקלדת.
הַצִּילוּ.
במשך שעה אני עֲמֵלָה על המבחן שמאיים עלי מעל צג המחשב. אני מתבקשת לערוך מספר ידיעות בנושא כלכלה, והראש שלי סחרחר מהלקסיקון הסיני שמתעתע בי: המניות פורצות בסערה דרך שערי הבורסה, סטנלי פישר מחייך בערמומיות בסיום כל פסקה ואני נזכרת במשפט של רבֵּנוּ דני סנדרסון , אשר פסק נחרצות שיש עליות בירידה, ותוהה האם אפשר לקשור את דבריו למדד המחירים לצרכן.

"מצטערת" אני מתנצלת בפני הממונה על המדור, ומסבירה מדוע בחרתי לבצע רק שלוש מתוך חמש המטלות שנכללו במבחן, "אבל כלכלה זה פשוט לא אני. לא רק שמדובר בשפה זרה עבורי, אני פשוט לא מוצאת בזה שום עניין." שווקים אני דווקא מאד מחבבת, בעיקר במדינות זרות (ביקרתם כבר בשוק הגדול בּאִיסְטָנבּוּל?) אבל האמת חייבת להיאמר: ביקור בשוק ההון הוא חוויה שאשמח לוותר עליה, ולהשאירה בידי המומחים המוכשרים לכך.
"את יודעת, בחרתי ללמוד ספרות באוניברסיטה," היא מגלה לי בחיוך, "הייתי בטוחה שזה הכיוון שלי בחיים. התגלגלתי לתחום הכלכלה בטעות והתאהבתי."
"איזה כיף לראות מישהו שעובד במשהו שמרגש אותו כל כך," אני אומרת במלוא הכוונה ובלי טיפת ציניות, ובתגובה היא נאנחת קלות ומצרפת הרהור כלכלי הולם לרוח השיחה והמקום: "בספרות אין כסף. בינינו, מה כבר יכולתי לעשות עם תואר בספרות?"

אני לוקחת את המלים שלה אתי והן צפות לי במחשבה בימים שאחרי כן, בעודי ממשיכה בעיסוקי המרכזי בחודש האחרון: שליחה (עקרה) של קורות חיים. מֵחֶבְרַת כוח-אדם מתקשרת איזו כרמית חייכנית ומזכירה לי שאני מזכירה, מציינת בהתלהבות השמורה לפקידות כוח-אדם בלבד, כי יש משרה מצוינת שעשויה "להתאים לך בּוּל!"
אל תציעי לי משרות של מזכירה - אני מבקשת באסרטיביות מתחננת (צירוף נדיר שפיתחתי ורשמתי עליו פטנט), והיא מזייפת טון נעלב ומדגישה: "מה פתאום מַזְכִּירוּת? אָדְמִינִיסְטרָצְיַה בכירה!"
אכן, שמיים וארץ.
המשכורת מפתה,
דּוֹמָה להפליא לסכום שהיה מאפשר לי לעמוד ברשות עצמי ואפילו להפריש כמה שקלים לבאר החיסכון שיבשה מזמן.
אבל האביב כבר כאן,
ועונת המעבר מחלחלת מהחוץ אל הפנים, ומקננת גם בתוך הלב והנפש. הגיע הזמן להתקלף ולצמוח, להשיל ולהתכסות, לפסוע קדימה ולא לברוח אחורנית.


אחות לִבִּי לוקחת אותי לביקור בפינת- חי ואני מביטה בחלחלה בנשל נחש הפרוש לאורך החדר, משתרע על פני מטרים ספורים. כמו תמיד, אני מתקשה לחבר בין סלידתי לזוחל הדוחה מחד, ובין המשיכה שלי לתופעת ההִתְנשׁלוּת מאידך. לאמא-טבע הגיון משלה, והיא אינה מקפחת אפילו בעל חיים אחד מברואיה. כל אחד ומתנתו הייחודית, כל יצור והיכולות הקסומות הבלעדיות לו.
כמה פעמים השיל הנחש הענקי הזה את עורו - אני תוהה ובוחנת בשקט את הטבעות המעטרות את הָעֵדוּת המקומטת שלפניי. כמה פעמים נולד שוב, בצבעים בוהקים, בעור חלק וטרי ושמחת חיים חדשים שֶׁמְּפַכִּים בו?

עֲנִי וְרָשׁ וּמְרוּשְׁרַשׁ
מַבִּיט בּנֵשֶׁל הַנָּחָשׁ
לוּ רַק יָכולְתִּי גַּם אֲנִי כָּךְ לְהֵגִיחַ
בּהשִׁילִי בְּלִי כֹּל חֲשָׁשׁ
תַּרְבּוּת שֶׁל עוֹר אֲשֶׁר יַבָשׁ
וּכְמוֹ חָדָשׁ לִמְחוֹז חֵפְצִי אַגִּיעַ

אחות קופת-החולים מחדירה בזריזות את המחט אל תוך הווריד בזרועי ושלא כהרגלי, אני מביטה ישירות בנוזל הגודש את המבחנה בְּשֶׁטֶף. בימים כתיקונם, די במחזה הזה כדי להצניח אותי אל הרצפה, פניי חיוורים כסיד. אבל האביב כבר כאן, ועיניי נמשכות בסקרנות אל הדם הכהה הזורם ממני והלאה.
"תמיד זה מתמלא בקצב מהיר כל-כך?" אני חוקרת אותה, בעודה מחליפה מבחנות כלוליינית בקרקס. "לא", מגיעה התשובה, "יש לך זרימת דם טובה. לֵב חָזָק!" עיניה מחייכות בתשישות, ואני מחזירה חיוך – "נו, את בטח אומרת את זה לכולם..."
ואולי היא צודקת, אני חושבת בדרך הביתה. בעלת ניסיון שכמותה ודאי יודעת לזהות לבבות ולאמוד את חוזקם.

בימים הקרובים אתחיל לעבוד במקום חדש, עיניי העייפות יתרגלו שוב לפרצופים זרים, אוזניי ילמדו לזהות קולות לא-מוכרים ומוחי יאפסן בתוך מגירותיו מידע טרי ומיומנויות בלתי-ידועות. המשכורת תאלץ אותי להישאר רעבה ואולי סוף סוף, בדרך עקיפה, אמצא גם את הפתרון האולטימטיבי לדיאטה. כולי תקווה שאהיה ענייה, אך מסופקת ומאושרת (וכאמור – אולי גם רזה וחטובה כדי להשלים את תמונת הפנטזיה).
התפקיד: עוֹרֶכֶת לָשׁוֹן (כולם להוציא לשון ולהגיד: אָההההה), אז בפעם הבאה כשתוכנית הטלוויזיה החביבה עליכם תגיע לסיומה, ובסוף הכתוביות שרצות על המסך יופיעו המלים: "הכינה לשידור", חפשו את טביעות כפות הרגליים של חתולה אחת בעלת סנדלים ותדעו – זו אני.




נשל הנחש/מאיר אריאל

21 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

ואו, אני כל כך גאה בך :)
עוד צעד בדרך לספר הנכסף :)
ידעתי שתלכי בסוף לכיוון שמתאים לך, את לא יודעת כמה שגאווה ממלאה אותי עכשיו.
נו? אז מתי יצא הספר? ;)

אנונימי אמר/ה...

איזה יופי בהצלחה ענקית לך.
אין מתאימה ממך לתפקיד. אני ממש שמחה בשבילך.
שבוע מוצלח בעבודה ובחיים בכלל.

אנונימי אמר/ה...

יוווווווווווו
יופי!!!
כשהאסימון נופל, אז הוא נופל עד הסוף! את תראי, שהאמירות הנפלאות שלך כאן ישפיעו על עוד תחומים בחיים.

ולגבי מזכירה:
חייבת הבהרה.
גם אני שימשתי כמזכירה לפני ובמהלך תקופת לימודיי. לא שחלילה אני מזלזלת בתחום או בסוג העבודה. אני חושבת שאת מיומנת יתר לתפקיד הנ"ל. במילים אחרות: קטן עלייך.
יופי, עכשיו לכי תכבשי את העולם.

יום מקסים
freckles

אנונימי אמר/ה...

בהצלחה יקירה בכל מה שתעשי ואכן האביב בפתח , חג פורים שמח מאחלים כל החבורה

אנונימי אמר/ה...

איזה יופי !! אני כול כך מאושרת שאת לא בוחרת בתפקיד בעל השכר הגבוהה אלה תפקיד בעל הסיפוק .

נכון קל לי שאת עושה את זה ולא אני חחחחחחחחח , נכון אני עדיין רואה בך דמות להערצה ואת לא מצליחה לאכזב אותי .

אבל יותר מכול אני מאושרת שאת מאושרת ולא מוותרת , אני בהלם מהאומץ שלך לעמוד על שלך להיות תמיד הכי אמתית והכי מי שאת בלי לנסות לרצות אף אחד .

אנני אמרתי לך שאני מעריצה אותך כבר נכון ?

בהצלחה רבה
תמרי

בצלאל אמר/ה...

אני מאוד אוהב את האביב. הבעיה איתו היא שהוא קצר מדי, ובורח מהר מדי לטובת הקיץ הארוך והמעיק.

שיהיה לך בהצלחה בהרפתקה החדשה. לצערי לא אוכל להינות מפירות עבודתך מאחר ואיני צופה בטלוויזיה :-)

aVivStav אמר/ה...

איזה עורכת לשונית מעולה את תהיי, את יודעת לערוך לשונית ממש טוב.
בהצלחה מאד מאד. אני אחפש אותך בכל הערוצים, החל מספורט אקסטרים וכלה בערוץ הכנסת.
בקשר לכלכלה ובורסה אני מבטיח לך שאת 'מבינה' יותר מרב המומחים ואם היו נותנים לך סכום להשקעה היית מוציאה אחלה תוצאות רווח ועוד היה נשאר עודף כדי לתרום לצדקה ולצאת גדולה עם העם היושב בציון. ה-ס-ו-ד הוא לא 'להבין' ולפעול ספונטנית ואקראית כמו ילד בן 4 ובזה יתרונך הגדול : יש בך התמימות הדרושה להצלחה בבורסה למרות שכבר עברת את גיל 4.(?) אלה שאיבדו את התמימות עושים את הטעויות המפוארות ביותר. וסטנלי פישר הוא בחור נחמד, חייכן כמו שאמרת. בהצלחה בטלויזיה.

שירה עברית אמר/ה...

יניב יקר,
חבל שאתה לא יכול לראות את החיוך (מאוזן לאוזן) שנמרח לי על הפנים כשקראתי את תגובתך.
מרגישים את הפרגון שלך עד כאן, וזה מחמם את הלב.
השלב הבא (בדרך אל הספר? אתה אמרת) הוא סדנת כתיבה. בקרוב, אני מקווה.
ברור שאעדכן (כאילו יש אפשרות אחרת).
המשך שבוע נעים מעבר לים.

שירה עברית אמר/ה...

סיגי - תודה רבה רבה! מקווה שאני מתאימה, זה יתגלה בקרוב.
שבוע נהדר!

שירה עברית אמר/ה...

מנומשת,
יקירתי לא היה כל צורך בהבהרה לגבי נושא המזכירות (לפחות מבחינתי). ירדתי לסוף דעתך תכף ומיד, ובדיוק כמוך - גם אני לא מזלזלת בתפקיד (או בכל תפקיד אחר, לצורך העניין). אני פשוט לא מוצאת בו עניין באופן אישי ביותר, ומרגישה שאני קמלה בעבודות מסוג זה. ביצעתי אותן שנים, ועכשיו אני מרגישה שאני זקוקה למשהו אחר.

לכבוש את העולם?
המממ. אולי רק 'ביסים' קטנים ממנו, זה יספיק לגמרי.
תודה }{

שירה עברית אמר/ה...

ליידי,
מזל שאת מזכירה בתגובתך גם את כל החבורה, וככה אני יודעת בוודאות שמדובר בך למרות החזות האנונימית :-)
חג פורים שמח גם לך ולכולם
ותודה

שירה עברית אמר/ה...

תמרי,
אני לא יודעת איך להגיד את זה מבלי להישמע מצטנעת (כי זו ממש לא הסיבה - אבל האמיני לי, כמישהי שחיה עם עצמי 34 שנה ביחסים קרובים במיוחד, אין שום דבר להעריץ פה.
רוב הזמן אני גוש גדול ומפוחד של חוסר בטחון, אבל הטריק הוא לא להראות את זה כלפי חוץ, ואז אולי חלק מהחזות הבטוחה תדבק ותהפוך להיות חלק אינטגרלי.

תודה רבה על האמון שלך בי, זה מרגש ומפתיע בכל פעם מחדש.
ותודה שאת כאן.
פורים שמח לך ולמשפחה!

שירה עברית אמר/ה...

בצ,
אני חושבת שזה מחדל בקנה מידה מזעזע. על העובדה שאתה לא צופה בהישרדות בגלל היעדר הטלוויזיה עוד יכולתי להבליג, אבל אין באפשרותי להעלים עין מכך שלא תוכל לזהות את שמי על מסך הטלוויזיה שלך.
הפעם עברת את הגבול.

האביב אכן קצר מדי, בערך כמו הסתיו שמפציע לשנייה וחצי, נבהל ובורח. עונות המעבר הן הנעימות ביותר, וחבל שהטבע לא מאפשר לנו להתענג עליהן עוד קצת.

שירה עברית אמר/ה...

אביבסתיו,
אני מתכוונת לככב בערוץ הכנסת.
גם ערוצי הספורט יזכו ודאי ליהנות מכישוריי (הלא אין כמוני בכל הקשור לענפי הספורט השונים. אני המהדורה הנשית למאיר איינשטיין, בפריזורה מעודנת).

כשאתה קובע (בסימן שאלה) שכבר עברתי את גיל ארבע, אני משערת שהשאלה היא האם אתה מתכוון לגיל כרונולוגי או מנטאלי. (זו שאלה רטורית, שתישאר תלוייה באוויר הווירטואלי חסרת מענה).

תודה רבה!

אנונימי אמר/ה...

אני כל כך אוהבת את האביב... ואת הקיץ שבא אחריו... כל כך שמחה שיש שמש, שאין חתולים רטובים ברחובות, שלא קר לי כל הזמן, שכשאני יוצאת מהעבודה - יש עדיין אור בעולם.
בהצלחה מחר!!!
-פריז.

אנונימי אמר/ה...

בקרוב אצלי [האביב]
;-)

שמחה לשמוע שמצאת תפקיד חדש בסביבה מעניינת, התואם פחות או יותר את כישורייך, אני בטוחה שעוד תתקדמי שם (או בכל מקום אחר שתהיי) לאפיקים שאפילו יותר מתאימים ומספקים.

וחג שמח לך

Unknown אמר/ה...

איזה יופי!
שיהיה בהצלחה אני מחזיק לך אצבעות (גם ברגליים!).
כמו בצלאל גם אני לא מחזיק את הקופסא (למרות שכיום זה כבר לא ממש קופסא) הארורה, שודדת תשומת הלב, כך שלא יצא לי לראות את שמך עולה במעלה המסך.
אתמול ראיתי כמה רגעים מהשרדות במכון הכושר. מאוד הפתיע אותי לגלות שכל הנשים שמשתתפות בתוכנית סובלות מתסמונת נדירה המונעת צמיחת שיערות בבית השחי (ואולי גם במקומות אחרים, לכי תדעי, הן היו חלקות למשעי).
ובכלל לא אהבתי את מה שראיתי, אבל אני עוין. אצא בחוץ.
:-)
ושוב בהצלחה. you go get'em girl!

שירה עברית אמר/ה...

פריז,
ברור שאת אוהבת את האביב (בעיקר בשאנז). את בטח מנחשת שאני מזדהה עם תחושותייך בנוגע לחתולים הרטובים ברחובות (כרגע אני מעיפה מבט ימינה, אל החלון, שם אני מזהה שניים מתגלגלים על הגב בדשא, מתענגים על השמש) אבל את הקיץ אני מתעבת, במלוא מובן המילה הגדולה הזו.
מחר, מחר היום הראשון. מלאת חרדה כהרגלי, אבל מקווה לטוב.
תודה לך.

שירה עברית אמר/ה...

אן יקרה,
איכשהו, אפשר היה "לשמוע" את ההיסוסים שלך לגבי התפקיד מזנקים מתוך המלים ובין השורות...
אני שותפה לתקווה שלך לגבי האפיקים שאפילו-יותר-מתאימים, ואני מתייחסת לזה (שוב) כאל התחלה של משהו, דריסת רגל בתחום נוסף שמשאיר אותי בתוך הכתיבה, אותה אני אוהבת כל כך, כידוע.
חג שמח גם לך!

שירה עברית אמר/ה...

לרון הכחול (כיף לראות אותך כאן, ועוד בצבע כחלחל שכזה!)
אני מרשה לך לשחרר את החזקת האצבעות ברגליים, אני מתארת לעצמי שזה יקשה על התפקוד בחדר הכושר (חדר כושר? נפלת על דעתך??)אבל בידיים אתה בהחלט מוזמן להמשיך ולהחזיק.

גבר מצוי שכמוך (נו טוב, אתה לא)- מה ז'תומרת תסמונת נדירה המונעת צמיחת שערות בבית השחי? על הסרת שיער לצמיתות לא שמעת? על שימוש בלייזר למטרות נעלות כגון הכחדת שערות ממקומות לא רצויים בגוף (האישה, כמובן) - לא לימדו אתכם במוסד האשכנזי הסמולני בו למדת?..

האמת, כשאני צופה בהישרדות הדבר היחיד שבאמת מדהים אותי בכל פעם מחדש זה לא התופעה הנדירה המונעת צמיחת שערות איפה שלא יהיה, אלא התופעה הבלתי מוסברת המונעת צמיחת מצפון בקרב אנשים שמצליחים להגיע אל המסך הקטן ואף לעשות שם חיל.
עצוב ומתסכל, אם מבצעים את ההשוואה הבלתי נמנעת בין המסך הקטן ובין החיים הגדולים.

הישרדות ופילוסופיה, מי היה מאמין.

אנונימי אמר/ה...

היי שירה,
נכון שקצת היססתי אבל זה לרגע לא אומר שאני לא מעריכה (מאוד) את התעוזה שלך ובכלל את זה שמצאת מקום עבודה בזמן יחסית קצר ועוד עבודה מעניינת שנושקת לתחום שלך, אני חושבת שזה המון (אל תשכחי שממש לא מזמן חשבת על מזכירות כאופציה, לפחות בינתיים).
שיהיה בהצלחה :-)