יום שבת, 23 בפברואר 2008

אשליה אופטית

"למה את נותנת לאנשים חסרי חשיבות עֲבוּרֵךְ להשפיע עליך כל-כך?" היא מקשה עלי בפגישתנו השבועית, ואני מגלגלת את המלים שמטיילות על לשוני, טועמת את המרירות בכל אות ומהרהרת בתשובה אפשרית.
למה, באמת?
למה אכפת לי מה אנשים זרים חושבים עלי?
למה נחמץ לי הלב נוכח הידיעה שמוציאים את דִּיבָּתִי בפני בני אדם שמעולם לא פגשו בי, אינם מכירים אותי וקרוב לוודאי שגם לא יזדמן להם לעולם? למה אני ממשיכה בעקשנות ללקק את פצעי העלבון, לְקַלֵּף את הגְלָדִים ולהקיז דם טרי מתוך השריטות?

"תַּרְגִּיעִי שירה," עצמי נוזפת בי; מושיטה כף יד דמיונית אל ראשי ומחליקה על השיער ברוגע. "הלא מי שבאמת מכיר אותך – יודע את האמת, וכל השאר יכולים ללכת ממילא לעזאזל."
"נכון," עצמי עונה לי בזריזות, "הם יכולים ובוודאי גם ילכו, ויגלו שהמקום עמוס לעייפה בקהל גדול של מחרחרי מלחמות, חובבי ריב וּמָדוֹן, אנשים כעורי נפש וממורמרי לב. אבל עד שיגיעו לשם, הם מאכלסים גם את עולמי, ואני חייבת למצוא את הכביש המהיר להתעלמות. מוכרחה לאלף את נפשי הסוררת, ולא להניח להם לכרסם לי פיסות מהנשמה כמו עכברושים רעבים המסתערים על הפתעת מזון לא צפויה."

תָּשִׂים אֶת הַשִּׁרְיוֹן בְּתוֹךְ תֵּיבָה
כְּבָר לֹא מֵתִים יוֹתֵר מֵאַהֲבָה,
לדּוּלְצִינֵאַה יֵשׁ שֵׂעָר שֵׂיבָה
וְכָל הַגִּיבּוֹרִים הָלְכוּ אֶל הַצָּבָא.

"אני לא יכולה לשתוק כשאני רואה חוסר צֶדֶק" אני מכריזה, ספק מתנצלת אל מול עיניה. "מאז ומעולם זה היה ככה." הראש שלה מהנהן למולי והיא מחייכת "אני כמעט יכולה לדמיין אותך בסיטואציה היפותטית, בה את ואחייך מזמנים את הוריכם לשיחה, וברור מאליו שאת לוקחת על עצמך את תפקיד הדוברת, למרות שאת הצעירה מביניכם."
ברור- אני מסכימה. זה מתבקש שאני אהיה זו שאדבר, שאציג את הטענות, שאלחם בחירוף נפש עד איבוד נפש. אני שָׁאהִידִית של עיוות צדק, של חוסר הגינות. ופעם אחר פעם נִדְרֶשֶׁת לשלם את מחיר שפתיי המדברות, שמצטרף בעצב אל מס שתיקתם של הסובבים אותי, אלה המביעים הסכמה דוממת, אך נאלמים ונעלמים למשמע הרחש הראשון המבשר את בואה של המחלוקת; מתרווחים אחורנית, ממתינים לתוצאות ומקריבים את ראשי על מזבח עַכּוּזָם.

דּוֹן קִישׁוֹט,
אַתָּה יָכוֹל לָנוּחַ,
יֵשׁ כָּל כָּךְ הַרְבֵּה טַחֲנוֹת רוּחַ
אַתָּה לֹא תַּסְפִּיק
אַתָּה לֹא תַּסְפִּיק
אַתָּה לֹא תַּסְפִּיק,
דּוֹן קִישׁוֹט.

"אולי הפגיעה לא היתה קשה כל כך," אני מודה בשפל קול, "אם לא היה אכפת לי מי המוח המתכנן מאחוריה." המלים עושות את דרכן במורד הלשון במאמץ. אני משפילה עיניים ולוחשת את הכאב החוצה, פורמת את פְּקַעַת העלבון הסבוכה, חוט ארוך ומסורבל של עצב שמסתלסל ומסרב להגיע לסיומו. כי כף היד האוחזת במאכלת אינה זרה לי, התליינית שכרכה את החבל סביב צווארי אינה כה חסרת חשיבות עבורי כפי שהייתי רוצה,
או לפחות עדיין לא.
אני מַלְקָה את עצמי שוב ושוב על חטא התמימות.
סוטרת ללחיי פעם נוספת בעוון העיוורון.
כשהרצון לאהבה הופך לכמיהה, כשהכמיהה גדלה לכדי צורך, וכשהצורך בוער מבפנים ושורף את הקרביים - מספיק שמישהו יסנוור אותי בחיוך צחור שיניים ויבלבל לי את האוזניים במתק שפתיים, וכבר אני בִּפְנִים, בתוך קורי העכביש.
הֵיי, רוֹצָה לָצוּד אותי? המתכון פשוט להפליא, התקרבי ואלחש אותו בּאוֹזנֵךְ. השליכי לעברי כמה חיבוקים דביקים, פזרי מעל ראשי כאבקת קסמים את שלוש המלים שחוברות להצהרת אהבה, והקפידי לקנח בגולת הכותרת: קחי אותי אל ביתך, אל הורייך, אל משפחתך. הכניסי אותי אל קודש הקודשים שלך, אַמְּצִי אותי, גרמי לי להאמין שאני חלק מתמונת האידיליה המשפחתית, זו שמעולם לא היתה לי; זו שאני ממשיכה לחפש בקדחתנות נואשת.

איך לא ראיתי דַּרְכֵּךְ? איך הרשיתי לעצמי ללכת לאיבוד בתוך עינייך, בתוך חיבוקייך, בתוך המחמאות שהרעפת על האגו השברירי שלי, שכמו ספוג צמא בלע את כולן לרוויה והתנפח מאושר. איך טבעתי בתוך המלים השקריות שלך, שבשנייה וחצי הפכו אותי לחברת נפש, לבת-משפחה.

תִּשְׁתּוֹל כַּמָּה חָבַצלוֹת בַּגַּן
וּתְשַׁלֵּם אֶת הַמִּסִּים בַּזְּמַן,
הַמֶּלֶךְ מֵת וְעַל כִּיתְרוֹ נָפַל
וְכָל הַמִּלְחָמוֹת עַכְשָׁיו
זֶה עַל חַשְׁמַל.
סָנְשׁוֹ פָּנְשׁוֹ לְדַרְכּוֹ הָלַךְ
וְכָל הָאַבִּירִים קָנוּ אֶקְדָּח,
תִּהְיֶה רָגִיל וְאַל תִּהְיֶה גִּיבּוֹר
כִּי אִם תַּתְחִיל לִשְׁבּוֹר,
לֹא תּוּכַל לִגְמוֹר.

אני יודעת שחמשת החושים הם הכָּזְבַנִים הגדולים של הטבע. אדם יכול לעמוד פנים מול פנים עם האמת ולא לִרְאוֹתָהּ, או לברור מתוך משפט שלם רק את המלים שהאוזניים שלו מחבבות. הַכֵּלִים היעילים ביותר שמספק לנו הגוף שלנו, הם גם אלה שאסור לנו להסתמך עליהם באופן מוחלט ולהניח שהם משקפים תמונת מציאות וודאית.
פעמים אינספור השתעשעתי באשליות האופטיות החביבות עלי, ובכל פעם התענגתי על הפתעת הגילוי שֶׁבַּטָּעוּת כילדה קטנה אל מול קוסם השולף שָׁפָן מתוך כובע. על העיניים אני יודעת שאסור לסמוך, אבל הנשמה מתרסקת נוכח הפתעת הגילוי כי אסור לסמוך גם על הלב.

ובדומה לציור המוכר המציג את דמותה של אישה זקנה, המתערבבת במצמוץ עין מבולבלת עם דמותה של נערה צעירה, כך הפכת גם אַתְּ לאשליה אופטית עבורי.
פעם הבטתי בך וראיתי כל כך הרבה יופי, חיוניות וְכֵנוּת.
היום אני מסתכלת על תווי פנייך, על שפתייך המתעקלות לחיוך, על עינייך הגדולות, על הילוכך הגאה וקומתך הזקופה; היום אני בוחנת את המלים העגלגלות והרהוטות שלך, המלים שגרמו לי מלכתחילה להתאהב בך –
ורואה איך מכל פינה, מכל עיקול, מכל זווית,
מתפרץ וגולש הכיעור.


דון קישוט/יהונתן גפן
השפן הקטן



32 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

הי שירה
קפצתי לרגע כדי לאחל לך הצלחה בדרכך (או בבביתך) החדשה. לא כ"כ מתייחסת כרגע לרשומה מחוסר זמן. תודה על העדכון במייל...
שבוע טוב,
LADY D המקורית.

אנונימי אמר/ה...

כל כך מבינה את כאבך , מכאן רוצה רק לחבק אותך יקירה , וכמוך לא אוהבת חוסר צדק שיהי לך שבוע שלו ונעים באהבה שלגיה

אנונימי אמר/ה...

היי שירה.
תתחדשי יקירה על הבית החדש שלך, כל כך נעים לי כאן. מקווה מאוד שברור לך שמי שעושה את הבית ל "נעים להיות בו" זו את ולא משהו אחר. הכתיבה שלך, הרגש שלך, הלב החשוף שלך שאני כל כך אוהבת אותו בך.
ולגבי הרשומה, (אני לומדת כרגע שפה חדשה וזרה לי כל כך אבל אני צריכה להתרגל לא להגיד אנחנו, וכולנו, אלא רק בשם עצמי) אז כן, אני למדתי כבר לסנןן ולזהות מה מסתתר מאחורי כל מילה טובה או חיוך שמופנה אלי, עם הזמן גם את תלמדי ולא תמיד אנחנו(הנה שוב אני עושה זאת) למדים בדרך הנעימה(פארדיגמה, היתה אומרת המורה שלי כרגע) ומה אני אוסיף עוד... אני אוהבת אותך יקירה, שיהיה לך שבוע טוב ושיהיה בהצלחה בכל תחום בחיים.
*****
שרי

אנונימי אמר/ה...

אנני יקרה , צר לי וכואב לי שנפגעת ממשהיא קרובה לא ברור לי אם מדובר במשהו מהעבר הקרוב או הרחוק , אבל ברור לי שאת אישה מאוד מדהימה , אישה ילדה שמאמינה שיש בעולם אנשים רבים טובים כמוך !
ולצערנו אי אפשר פשוט לדעת , כי יש שימוש נפוץ במסיכות שלא נראות לעין , ולעיתים אדם אוהב מתגלה כמשהו אחר ממה שחשבת ........

חיבוק
תמרי

אנונימי אמר/ה...

כרגיל - תענוג לקרוא את מילותיך, גם את מביעה כאב. תקבלי את האהבה, תתעלמי מכל השאר...
משקפי תכלת

אנונימי אמר/ה...

כרגיל..

תענוג לקרוא אותך,
יוני!

אנונימי אמר/ה...

לי זה דווקא נראה מאוד אנושי שאכפת לך ממה שאחרים חושבים עליך. מעולם לא הבנתי את האנשים שטוענים שזה לא ממש משנה. אני תוהה אם זה באמת לא משנה להם, גם כשהם רק עם עצמם ולא צריכים לעטות איזה מעטה של קשיחות על לבם.
מצד שני, גם אני סוג של שאהידית, אז... לכי תדעי... אולי הבעיה היא באמת באנשים שכמונו...
-פריז.

יהודית אמר/ה...

למה זה נקרא לי כל כך מוכר לעזאזל?!
וכן, מי שבאמת מכיר אותך – יודע את האמת.
והשאר
שילכו באמת לעזאזל!

}{

יהודית

אנונימי אמר/ה...

מסכימה עם פריז. זה רק טבעי שדברים יחלחלו בפנים, מעטים הם האנשים שיהיו חסינים לחלוטין מפני פגיעה כזאת, בעיקר ממישהו/משהו שבהתחלה באמת החזקנו ממנו, ואת אמרת שראית פעם יופי, חיוניות וכנות, וזה כבש אותך, האמנת בזה (לא יכולת אחרת).
ועל כן תחושת הבגידה.

אני מניחה שזה קורה לכולנו מתישהו, במידה זו או אחרת, הפגיעה הזאת.
רק אושר לך שירה יקרה, וזה כתוב מצוין, כמו תמיד :-)

(אן בולין)

שירה עברית אמר/ה...

ליידי D (המקורית, האחת והיחידה)
תודה וברוכה הבאה לביתי הוירטואלי.
הסירי נעליים והתרווחי בנוחות על הספה. מקווה ששהותך תנעם לך.

ערב שקט!

שירה עברית אמר/ה...

אמא של ליידי וסנו
תודה על המלים ובאמת שיהיה לנו שבוע נעים ונטול עוגמות נפש.

שירה עברית אמר/ה...

שרי אהובה
לקח לי רגע להתאפס ולזהות...אבל מי עוד יכולה לחדור לי ללב ככה, מלבדך.

שמחה שנעים לך פה,
כמו שכבר אמרתי לך - בין הדברים הטובים שאני לוקחת אתי מתפוז, נמצאת את, בראש הרשימה.
תודה על הלב הגדול שלך.

שירה עברית אמר/ה...

תמרי
כן, מדובר בפגיעה די עדכנית. חשבתי שהשלמתי עם הכאב אבל מאורעות מכוערים אחרונים החזירו אותו במלוא עוצמתו.
מאד עצוב להיפתח לאנשים, להכניס אותם אליך, ובכך לאפשר להם לנגוס חלקים ממך, חלקים שלא יחזרו להיות כפי שהיו. יגדלו אחרים במקומם, אבל כנראה שהם יהיו קשוחים יותר, מחוספסים יותר, וחבל לי על כך.

תודה תמרי.

שירה עברית אמר/ה...

למשקפיים התכולים
נשיקה ותודה

שירה עברית אמר/ה...

יוני - תודה רבה! תענוג להיקרא בהנאה.
ערב נעים.

שירה עברית אמר/ה...

פריזאית שאהידית,
כן, ברור לי שאת מבינה בדיוק על מה אני מדברת, כל כך הרבה פעמים קראתי פוסטים שלך וזיהיתי בהם את עצמי.
אבל עזבי את זה עכשיו,
כי מה שחשוב באמת זה:
נו???
מתי כבר?

שירה עברית אמר/ה...

יהודית יקרה
חבל לי שזה נקרא לך מוכר, אבל חייבת להודות שבאופן הכי אגואיסטי - זה מנחם (באופן ילדותי כלשהו) להיווכח שאני לא היחידה שעדיין מאמינה, עדיין רוצה ועדיין נפגעת.

תודה ו- }{ גם לך.

שירה עברית אמר/ה...

המלכה אן,
אני חושבת שהפגיעה האישית שלי התגברה (כרגיל) בגלל המורכבות של נושא המשפחה עבורי. 'היא' לא אשמה בכך כמובן, אבל האופן בו היא טרחה לציין שהמשפחה שלה 'התאהבה' בי, החיבוק המשפחתי הזה שהיא אפשרה לי רק הפך את ההתנהלות שאחרי כן למכוערת שבעתיים.
אני בת 34,
הגיע הזמן להפסיק לחפש משפחות מאמצות. הגיע הזמן להתאבל באמת על זו שיש לי, זו שלא עונה על ציפיותיי, להבין ולהפנים שאין אחרת, ולהמשיך הלאה כאדם בוגר.
(הנה, ועכשיו אחרי שפרשתי את תוכנית הפעולה, כל שנותר הוא בסך הכל לפעול לפיה. קלי קלות).

לילהטוב!

sumati אמר/ה...

שירונת יקרה,
כמו שאמרת - אלו לא האנשים שמקשיבים למילות הדיבה עלייך - אלא האדם שאומר אותן.
מישהי שהיתה חשובה לך, שהכנסת אותה את ביתך וליבך ואז הפרה את האמון שנתת בה.
הכאב במקרה הזה, הוא מובן מאליו.
ברור שיהיה לך אכפת, לא היית אנושית אילולא כן.
הזכרת לי מקרה שקרה לי לא מזמן. מישהי שהיתה חברת נפש, פתאום הטיחה בי מילים קשות והאשמות מכוערות שלא הבנתי מאין הן הגיעו. כל פגם קטן באופי שלי וכל מוזרות - שהם בעצם אלו שהופכים אותנו למה שאנחנו, נחשפו עמדו לבחינה מדוקדקת ונמצאו לוקים בחסר.
עד היום היא אצלי בראש והמילים ששמעתי חרוטות בזיכרון.. אבל למדתי להרפות. לאט לאט.
את לא צריכה להאשים את עצמך על כך שנתת בה אמון "איך לא ראיתי??.."
להיפך, אני חושבת שזה היופי שבך - היכולת לאהוב ולתת מעצמך.
נכון שהפעם נכווית, אבל תחשבי על כל הפעמים שלא, על כל האנשים בחייך שנמצאים שם בזכות אותן תכונות שנתנו לה להיכנס..

}{

אנונימי אמר/ה...

שירה אהובה,
קשה להתעלם מהרוע
הוא צורב
הוא צובט
הוא מכאיב
הכל, הכל, רק לא "זה לא כלום".
ובכל זאת,
בגרת והחכמת והבנת והתעשתת
ואספת את עצמך מתוך הכאב
ותמשיכי לצמוח ולפרוח ולשאת פנייך מול האור, ואת יודעת ש"האור" זו כל הפנימיות הנקייה והטהורה שבך.

קראתי שלש פעמים - כי הכתיבה שלך מיוחדת וממכרת, ואת מביעה את רחשי ליבך בצורה כובשת, מה שהופך את הקריאה לחוויה.
שמחה שהכרתי אותך ושאמשיך לקרא...

רק טוב וחיבוק ענק
נאוה vasana

אנונימי אמר/ה...

אני והקטנה עם שפעת. אז אני די אומללונת בבית. אחרי שזה יגמר - נראה לי שאני בשלה.
נצטרך לקבוע לשעות הבוקר עד הצהריים, אם זה נוח לך (אני יודעת שלדולצ' זה בסדר), ולפרוטוקול אני חייבת להזהיר אתכן כבר מעכשיו שזה בטח יהיה דיזסטר. לא יודעת למה, אבל פשוט ככה.
רק שאני כבר לא יכולה להתאפק...

שירה עברית אמר/ה...

סומסום - קודם כל ברכות על הבלוג
:-) אם אני זוכרת נכון, כשמשעמם לך יוצאים דווקא דברים לא רעים בכלל, אז לחיי הרגעים המשעממים שבדרך.

שנית,
אהבתי במיוחד את החלק האחרון בתגובתך. חשבתי על כל האנשים שכן נמצאים בחיים שלי, בזכות העובדה שבכל זאת פתחתי את הלב והכנסתי אותם פנימה. את צודקת, תודה.

שירה עברית אמר/ה...

נאוה - הרבה תודה על המלים, הן נעימות ומלטפות.
... שלוש פעמים?? באמת?! אני מחייכת מאוזן לאוזן כמו חתול שבלע את השמנת (או בלע דג שמן, נראה לי שזו אופציה עדיפה מבחינת כל חתול מצוי).

ערב נעים ושוב תודה

שירה עברית אמר/ה...

פריז - תהיו בריאות קודם כל (לא יכולתן לבחור משהו קצת יותר מקורי מאשר שפעת?)
כשתחלימו - תהיי בקשר ובינתיים עד מתבקשת (בפקודה) להפסיק להכניס לעצמך לראש מחשבות על אסונות.

אנונימי אמר/ה...

שירונת, הזמן עושה פלאים בכל הדרוש תיקון. הרשומה הזו היא חלק מהתיקון של כאבי הפגיעה.
עוד שניה ואת כבר בעולם טוב יותר, הנה תראי, יש כאן בלוג חדש, וכותבת מוכשרת שמחייכת לעצמה בינות לכל הכאבים והמילים.
אביב בפתח, המלטות, פריחות, צבעים.
אולי תנוחי קצת מכל הרעש שעברת בחודש האחרון.

אנונימי אמר/ה...

הי,
מחבקת אותך. גם אני התגרשתי לאחרונה מחברה..
לא יכולה להרחיב כרגע, כי אני חייבת ללכת.
מקווה שנעים לך בבית החדש, כי לי הוא עשה עד היום בלאגן לא קטן עם שמות המשתמשים ועוד כל מיני קללות..
נשיקות
Dag/freckles72
מה את מעדיפה שאני אהיה? יש לי כבר פיצול אישיות מרוב ניקים.

שירה עברית אמר/ה...

דדי תודה. דוקטור זמן אכן עושה פלאים ומורח משחות שמעמעמות את הכאב, אבל אני חושבת שבמקביל לעבודתו המרפאת של הזמן, אני צריכה עוד לעבוד הרבה על עצמי, ובתוכי.
חייכתי למקרא התאור שלך על ההמלטות והפריחות והצבעים :-) כלכך נכון ומדוייק.
הבוקר אני במצברוח אופטימי מכל מני סיבות, ואני מקווה שזה יגלוש אתי אל סופהשבוע.
תודה!

שירה עברית אמר/ה...

את יודעת שבשבילי היית ותישארי דגיגה. אין לי בעיה עם כל כינוי שתבחרי לעצמך, העיקר ש*את* תרגישי בנוח.
אני שוב מתנצלת על הבלגאן ההתחלתי עם הבלוג, אבל ככה זה כשעוברים דירה, גם בחיים המציאותיים, לא?
נגמר הבלגאן.
עכשיו זה החיים.

חיבוק וסופשבוע נפלא.

aVivStav אמר/ה...

הי! אם יש לך סיבות אופטימיות למצב רוח משתפר, אני בעד ! סופשבוע עם הבטחות רבות, תשארי תמיד קצת תמימה מדי על אף שיש לזה מחיר ואת נוהגת לשלם אותו בהוראת קבע לצערי, יש לזה גם יתרונות ורגישות הוא רק אחד מהם.
מקווה שהכל יתהפך לטובה ולמרות הכוויה מהבחורה ההיא תמשיכי להאמין באנשים ואפילו לבטוח בהם למרות שבהישרדות היו מעיפים אנשים כמונו על חטאים מעין זה. אושר ועושר..

שירה עברית אמר/ה...

אביבסתיו - בדיוק אתמול צפינו בהישרדות (הקומדיה החביבה עלינו) וחשבתי לעצמי שלא הייתי שורדת שם אפילו שבוע. בדיוק מהסיבות שמפורטות בפוסט הזה, בדיוק מהסיבות שאתה מסוגל להניח לאור היכרותנו הווירטואלית ארוכת הימים.
אני לא יודעת אם זה אמור להטריד אותי שמשה מצליח במקום בו הייתי נכשלת... אבל כנראה שיש לי דברים מהותיים יותר להיות מוטרדת בגינם.

ולגבי האופטימיות -
המתכון המושלם לתחושת אושר הוא להפתיע מישהו אהוב ולהעניק לו משהו שהוא ממש, אבל מ מ ש רוצה! (עשיתי את זה אתמול, ומאז אני מרחפת באוויר).
אולי אכתוב על זה בספר ואקרא לו, נניח... הסוד?
שבתשלום!

aVivStav אמר/ה...

תראי מה זה, את אומרת שאושר זה להפתיע אדם קרוב במשהו שהוא רוצה ואני תמיד סברתי שהאושר הוא לכתוב ספר בשם 'הסוד' ולהפתיע את מנהל הבנק בתוצאות הפיננסיות של 'הסוד'.
דרך אגב הסוד עצמו הוא :
-במהופך-
םימטמוטמ םישנאה בור

(אל תגלי אבל לאפחד)

אנונימי אמר/ה...

אף פעם לא הייתי טובה בקבלת פקודות, אבל אני מבטיחה להשתדל :-) אחרי הכל, להסתבך עם חתולות יכול להגמר בשריטות לא נעימות בכלל...
:-)
-פריז.