יום שלישי, 22 באפריל 2008

נָד נֵד

לפני שנתיים ושלושה חודשים, חגגה יוּנִיס את יום הולדתה השישי. באותו בוקר היא התעוררה כשאת נחיריה דגדג ריח מתקתק. היא זינקה מהמזרן שעל הרצפה ובחפזונה דרכה על רגלי אחיותיה שהיו שקועות בשינה עמוקה לְצִדָּהּ. ככלב ציד היא רחרחה את דרכה החוצה בעקבות השובל המבושם, ומצאה את אמה טורחת על הכנת מנת יום ההולדת המיוחדת, מאפה קמח תירס מתוק ונימוח. היא זינקה בזריזות אל בין זרועות אמה והרגישה את פיה מתמלא נוזל של ציפייה לקראת הפתעת יום ההולדת הטעימה שממתינה לה.

בְּכָל מָקוֹם בּוֹ מִישֶׁהוּ מְעוֹפֵף

מִישֶׁהוּ אַחֵר מִתְכּוֹפֵף
בְּכָל מָקוֹם בּוֹ מִישֶׁהוּ צוֹעֵק
מִישֶׁהוּ אַחֵר שׁוֹתֵק
בְּכָל מָקוֹם בּוֹ מִישֶׁהוּ חוֹגֵג
מִישֶׁהוּ אַחֵר בּוֹדֵד
נָד נֵד
נָד נֵד
רֵד עָלֶה וַרֵד
נָד נֵד

לפני שנה ושלושה חודשים חגגה יוּנִיס את יום הולדתה השביעי. באותו בוקר היא התעוררה לקול שיעול מתגלגל שנדמה שלא ייגמר לעולם. היא פקחה את עיניה והזדקפה על המזרן. בפינת החדר שכבה אמה על מזרן מהוה, איבריה מכונסים והיא מצונפת ככדור. גופה הצנום הזדעזע ונרעד מעוצמת השיעול שבקע מתוכו, הרעים ממעמקי הריאות והותיר אותה מותשת, מיוזעת ממאמץ ונאבקת להסדיר את נשימתה השורקנית.
"את בסדר, אמא?" הניחה יוניס כף יד קטנה על מצחה של האם, נושמת בכבדות ביחד איתה ומרגישה את בית החזה מתכווץ בדאגה ובפחד. השיעול הרועם גווע והחרחורים שקטו לאיטם, יד אימהית נשלחה ללטף את ראשה של יוניס וראשה של האם נע מעלה-מטה. "כן, ילדה." לחשו השפתיים הסדוקות, "אני בסדר."
אבל יוניס ידעה שהיא לא בסדר. היא לא ידעה מה שמה של המחלה שהחווירה את עור פניה של אמא ושגרמה לנשימתה להיות כבדה וחורקת, אבל בחושים מחודדים של ילדה היא הבינה שהפעם המילים שבוקעות משפתיה של אמא אמיתיות כבועות סבון שאין בהן ממש. והילדה השחורה למדה בראשונה מהם שקרים לבנים.

כמה שבועות אחר כך, כשפרקי הזמן בין התקפי השיעול הלכו והצטמקו כמו הבשר העוטף את גופה של אמא והיא לא הצליחה להתרומם עוד מהמזרן, אפילו לא כדי לעשות את צרכיה בשדה מאחורי הבית, הגיעה לביקור הדודה מהכפר הסמוך. שלושה ימים צעדה בדרכי העפר כדי להגיע לבית אחותה הגוססת ולאסוף אל בין כנפיה מרוטות-הנוצות שלושה גוזלים מבוהלים. בפנים רטובים מזיעה ומדמעות, היא אחזה בכף ידה של יוניס ובידה השנייה לפתה את כף היד של אחותה. לרגע עמדה על מקומה מבולבלת, הן לרשותה רק שתי ידיים וכאן לפניה ניצבו שלוש ילדות, שלושה זוגות עיניים פעורות המביטות בה בפחד אָפֵל. "קחי את ידה!" פקדה על יוניס והחוותה בראשה אל עבר האחות הפעוטה. יוניס צייתה אף שתחושה מבשרת רעות התגבשה בבטנה וגרמה למעיה להתהפך בבחילה.
בטרם עזבו את הבית הקטן, הספיקה לסובב את ראשה ולשלוח מבט אל עבר אמה. עיניה היו עצומות ופיה פעור קמעא, שברי מילים קטועות בקעו מבין שפתיה אבל יוניס לא הצליחה להבין את משמעותן. סבתא ישבה על האדמה לצדה, עיניה היבשות נעוצות בחלל כשמבט ריק משתקף בתוכן עד לקרקעית האישונים.
זו הייתה הפעם האחרונה בה ראתה יוניס את אמה בחיים.

בְּכָל מָקוֹם בּוֹ מִישֶׁהוּ מְרַחֵף
מִישֶׁהוּ אַחֵר מְכַּיֵיף
אֵיךְ קסְמֵךְ מִתְחַלֵּף
בַּבֹּקֶר וּבָעֶרֶב
אֲחַפֵּשׂ לִי קֶסֶם חָדָשׁ
בְּכָל מָקוֹם בּוֹ מִישֶׁהוּ חָזָק
מִישֶׁהוּ אַחֵר חַלָּשׁ
נָד נֵד
נָד נֵד
רֵד עָלֶה וַרֵד
נָד נֵד

לפני שלושה חודשים חגגה יוניס את יום הולדתה השמיני. באותו בוקר היא התעוררה לקול בכייה של אחותה הקטנה שישנה לצדה על המזרן. "שֵׁדִים אדוּמִים" מלמלה הפעוטה וכרכה את זרועותיה סביב צווארה של יוניס, והיא החליקה את התלתלים הכהים בכף יד מתורגלת היטב, נישקה את הלחיים הלחות ולחשה בשקט: "זה רק חלום רע, מתוקה, זה רק חלום."
בכייה של הקטנה העיר את ארבעת בני הדודים שישנו על מזרן נוסף בפינת החדר. הצעיר מביניהם הגיב מיד בהתפרצות בכי לאות השתתפות, והחדר התמלא בערבוביה של השתנקויות בכי, מילות ניחומים רכות ונזיפות נרגנות ועייפות. מקצה החדר נשלחו אל יוניס זוג עיניה האדומות של הדודה, צפה חסרת אונים בתמהיל רגשות אשמה, חמלה ותסכול. ביום אחד נהייתה אמא לשבעה ילדים, ואין לה מושג איך תכלכל אותם במשכורתה הזעומה.
יוניס אימצה אליה בחוזקה את גופה של אחותה ועצמה עיניים. היא נזכרה בשיר הערש שנהגה אמא לשיר לה פעם בלכתה לישון. המילים דהו ונעלמו אבל הלחן חלחל פתאום מתוך תהומות השכחה אל מיתרי קולה ופרט עליהם מעצמו. היא זמזמה בשקט והקולות בחדר נָדַמּוּ בזה אחר זה. מתחת לעפעפיים העצומים עלו עיניה השחורות של אמא, חיוכה הבהיר והגומות שבלחייה. יוניס דימתה לשמוע את הניגון המיוחד של קולה כשקראה בשמה, "יו-ני-ס" ולשנייה אף דגדג באפה ריחו של מאפה התירס המתוק, ועלה בדעתה שאם לרגשות יש ריח, זהו בוודאי ריחו של הגעגוע.

בְּכָל מָקוֹם בּוֹ מִישֶׁהוּ אוֹהֵב
מִישֶׁהוּ אַחֵר נִבְגָּד
בְּכָל מָקוֹם בּוֹ מִישֶׁהוּ מֵת
מַשֶּׁהוּ אַחֵר נוֹלַד
בְּכָל מָקוֹם בּוֹ מִישֶׁהוּ רָץ
מִישֶׁהוּ אַחֵר עוֹמֵד
נָד נֵד
נָד נֵד
רֵד עָלֶה וַרֵד
נָד נֵד

בכל 30 שניות מת ילד נוסף באפריקה.
חלפו עשרים דקות מאז הדלקתי את המחשב והתחלתי לכתוב. בחישוב קודר, 40 ילדים אפריקנים סיימו בינתיים את חייהם הקצרים והדלים. מיליוני ילדים התייתמו מהוריהם שהפסידו במאבק כנגד איידס או מלריה, אבל חלקם גוועים ממחלות פשוטות בהרבה שאינן אמורות כלל להיכלל בקבוצת המחלות שמסכנות חיים. וירוס מעיים שגרתי יגרום לפעוט ישראלי להגיע לבית החולים, שם ידאגו הרופאים להשיב לגופו את הנוזלים שאיבד ולאחר מספר ימים הוא יחזור לביתו ולחיק משפחתו, בריא ושלם. וירוס זהה יגרום לפעוט אפריקני לגווע לאיטו בהתייבשות, ועד שיעצום את עיניו קרוב לוודאי שידביק גם את אחיו שחולקים איתו את יצועם.

באפריקה, בדרום אמריקה, בהודו, בדרום-מזרח אסיה, במדינות שונות ברחבי העולם חיים בקושי ובקושי-חיים מיליוני ילדים. ילדים ששכחו איך לחייך, ילדים שלא מכירים את טעמה המתוק של סוכרייה ואוזניהם התרגלו זה מכבר לצליל הבטן הַהוֹמָה בקרקורי רעב מייסרים. ילדים שאין להם מושג מהו מחשב וההורים שלהם לא מציקים להם אף פעם בשאלה: "למה שלא תקראו איזה ספר?" כי הם מעולם לא ראו ספר וממילא אינם יודעים קרוא וכתוב. ילדים בעלי עיניים עצובות, נפשות אומללות שמצטופפות בחדר אחד קטן ובלבם שני חדרים מלאים בייאוש.

בחלק מהמדינות, המשכורת המשפחתית הממוצעת היא 25 דולר. כן, זו אינה טעות, עשרים וחמישה דולרים. מחירם של זוג כרטיסים לסרט או אולי ספר בכריכה קשה, מחיר תקליטור או עלות ארוחת בוקר ישראלית זוגית בבית קפה. נסו להיזכר בפעם האחרונה בה עצרתם בתחנת הדלק כדי להרוות את צימאונו של הרכב. כמה שילמתם עבור התענוג? כעת תרגמו את הסכום למטבע העוני: כמה חודשי משכורת משפחתית נחבאים בתוך הסכום הזה, שאותו אנחנו משלמים מדי שבוע?

הנתונים מצמררים, התמונות והקולות צובטים בלב ופוערים קרעים בנשמה. אפשר להסתפק בזעזוע שָׁקֵט, אפשר להשפיל מבט ולמחות דמעה, ואפשר גם להושיט יד, למתוח אותה מעט ולפרוש אצבעות עוד קצת, עד שייגעו, גם ממרחק. ארגון Children International מאפשר לכל אחד ואחת "לאמץ" ילדים נזקקים ברחבי העולם ולחלץ אותם מתוך מלתעות העוני האכזריות. האימוץ הווירטואלי כולל תמיכה כלכלית חודשית בסכום סביר בהחלט, והכסף ישמש לאספקת הצרכים הבסיסיים שכל ילד בעולם זכאי להם. הקשר עם הילד יהיה רציף ויתוחזק באמצעות מכתבים ותמונות שיאפשרו לתורמים המאמצים להיווכח בנסים והנפלאות ש- 22 דולר עשויים לחולל.
22 דולר בחודש יאפשרו ליוניס לכסות את כפות רגליה בנעליים חדשות, הם ירכשו בעבורה ספרי לימוד ובגדים, יספקו תוספת מזון שתרגיע את מכאובי הרעב, יעניקו טיפולים רפואיים שגרתיים ותרופות במידת הצורך. תרומה חודשית סמלית שהיא מחירו של כרטיס זוגי לסרט בעבורכם, תכפיל את הכנסת המשפחה החודשית בעבורה. נהוג לחשוב שאי אפשר לאמוד את מחירם של חיים אבל לפעמים החישוב הוא דווקא פשוט למדי. במקרים מסוימים, 22 דולר בחודש הם בדיוק ההבדל שבין חיים ומוות; זה תג המחיר המצורף למוצר הזה שנקרא 'חיים'.

מתי בפעם האחרונה הוצעה לכם ההזדמנות לתת חיים במתנה?

עשו טובה, הביטו בסרטונים האלה ופשפשו קצת בתוך הלב. אני בטוחה שיש שם די והותר מקום פנוי. בימים אלה אני בוחרת את הילד/ה שלי. הבחירה קשה אבל כתמיד, אניח ללב להנחות אותי. עדכונים ותמונות יגיעו בהמשך.

חג שמח.
נד נד / יהונתן גפן

10 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

עצוב שזה יפה שאת מאמצת אחת הילדים , לצערי בגלל בעיות תקציב אישיות שלי אני לא אוכל לאמץ , אבל אם יש אישור אפרסם אצלי את רשומתך באהבה חג שמח לך משלגיה

שירה עברית אמר/ה...

שלגיה,
הכוונה שלי היא ממש *לא* לגרום לכל אחד שקורא כאן להסביר מדוע אינו יכול לתרום. זה הדבר האחרון שאני רוצה.
אני לא נכנסת לחשבון הבנק של איש (די לי בשלי), אני פשוט רוצה שכמה שיותר אנשים יקראו ויהיו מודעים. כל אחד יגיע להחלטה שנכונה לו ושהוא מסוגל לעמוד בה.
לגבי הפרסום בבלוג שלך,
אני מאוד לא רוצה שהבלוג הזה יהיה מפורסם, ולכן אני מבקשת שלא להוסיף קישור לרשומה הספציפית הזו. אם את רוצה, אשמח מאוד אם תצרפי קישור לרשומה זהה בדיוק שפרסמתי אתמול בבלוג שלי בתפוז. אני כבר לא כותבת עוד בתפוז, אבל הפעם החלטתי שהמטרה חשובה מספיק כדי להיחשף לעיניים נוספות מלבד אלה שכאן.
http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=1234751

חוזרת ומבקשת, לא לפרסם את הבלוג הזה בתפוז או בכל מקום אחר.
תודה והמשך חג נעים ואביבי.

אווה אמר/ה...

כתבת כ"כ יפה
זה כ"כ עצוב כמה שזה נכון..
השטחיות היום שולטת לעצרנו הרב..
מאחלת לך חג שמח :)

אנונימי אמר/ה...

שירה שלום,

אני כותבת את המייל הזה בהסתייגות.

מצד אחד אני מודעת לכל העוני והסבל בעולם הזה, ובכל פעם שאני רק חושבת עליהם, הלב שלי מתכווץ וכואב.

מצד שני אני מודעת שלא בטוח שהכסף שאת תורמת מגיע למקום הנכון (ויש לי מספיק חברים שהם רו"ח ועו"ד של כל מיני עמותות צדקה) אני מתביישת לכתוב לך לאן הולכים "רק 10 שקלים" שנופלים לך מהכיס. ממש מתביישת!

יפה מצידך, שאת מביאה לתשומת ליבם של ככ הרבה קוראים את הסבל בעולם עד לסף מיילם. מאוד חשוב לתת יד לטרגדיות של אחרים, ולו רק להעריך את החיים שלנו וללמוד מידה קטנה של חמלה.

מנסיוני, אם את רוצה לתת, עשי בדיוק כפי שאת עושה עם החתולים שאספת. תני ישירות!

האחיין שלי נמצא שם (סטאג'ר. רפואה) ותורם מהידע שלו, מהכסף של כולנו ומכוחו.. יש עוד כותבת בלוגים בשם "קדחת צהובה" רופאה שתרמה באתיופיה.. ישנם עוד הרבה אנשים טובים שאפשר לסמוך עליהם, והם משלנו!

אחרי שנים של תרומות כספיות לכל מיני אגודות למיניהם (מפורסמות ופחות מפורסמות) ואחרי קריאת דו"חות (במיוחד דו"חות הוצאות) הגעתי למסקנה, שהכי טוב לתת ישירות (ובצנעה). במקום לשלם לליסינג של מורה-לשעבר באגודה למלחמה בסרטן, אנחנו תורמים מזמנינו ומכספנו וממוצרי החברה ישירות לחולים. אנחנו מסתובבים בערבי חג ומניחים מזון על סף דלתם של נזקקים. אני (אחת שמעסיקה עוזרת בית + מטפלת) שטפתי וניקיתי את ביתה של ערירית ניצולת שואה, ארחתי לה לחברה, יצאתי איתה לגינה לנשום אוויר צח...

ו..לא. אני לא מחפשת צל"ש או משהו כזה. העוני והמסכנות נמצאים מתחת לאף שלנו במימדים מדאיגים וכואבים, ועניי עירנו קודמים. אני לא אומרת בשום פנים ואופן לא לתרום לאלו שלא שפר גורלם באפריקה/ הודו/ אסיה! פשוט חייבים לבדוק! לא רק זאת, למצוא את אלו שנוסעים לשם ולבקש מהם (תוך כדי ישור מבט ללבן שבעיניהם) לתת את זה לנזקקים.

אפריקה היא הטרגדיה של העולם! יבשת גוססת ונעלמת.. לא יודעת עד כמה תרומות אלו יצילו אותם, ההתערבות העולמית מתבקשת מכל מעצמה שידעה לנצל את אוצרות אפריקה..

תבורכי על מעשייך הטובים.

אנונימי אמר/ה...

שלום שירה,

מאד אוהבת לקרא את הכתבות שלך

מעניניות וכתובות מברגש

לצערי אינני יכולה להגיב ישר לכתבה לא מצליחה להכנס

וולכן שולחת לך למייל תשובתי.

אהן עצוב וכואב שכל כך הרבה אנשים סובלי בעולם הזה

גם בארצנו יש הרבה עוני וסבל וכמו שנאמר ענייי ערך קודמים

אין מה לעשות לכל אחד בחיים יש סדר עדיפויות וכך גם לגבי תרומות. נושא כאוב שיש הרבה מה לכתוב עליו.

מועדים לשמחה

שירה עברית אמר/ה...

אווה שלום,
שטחיות וגם דברים אחרים. כל אחד עם ה"תיק" שלו ועם החבילה הפרטית שלו, וכאב הראש שלנו הוא גדול וכואב יותר מכל הצרות של האחרים, זה טבעי שכך יהיה.
יחד עם זאת,
לפעמים חייבים (לדעתי לפחות) לצאת קצת מהבועה הקטנה והאישית שלנו כדי לראות מה קורה בחוץ. יש אנשים עם בעיות אמיתיות יותר, עם כל הכבוד לבעיות הגדולות שלי ושל כולם.

תודה.

שירה עברית אמר/ה...

NL שלום
קודם כל, אני מעריכה את העובדה שטרחת וכתבת בצורה מפורטת כל כך, במיוחד כיוון שהעלאת התגובות לבלוג הזה אינה דבר של מה בכך.
אז תודה על המייל.

שנית,
בעוד אני מסכימה כמעט עם כל מה שכתבת בנוגע לעזרה האישית אחד-על-אחד לאנשים במצוקה, אני לא כל כך מבינה איך זה סותר את מה שהצגתי כאן.
עצוב לי שהפכנו (חלקנו) לפרנואידים עד כדי כך שאנחנו נאלצים אפילו לחשוד בכשרים. והכשרים במקרה זה, הוא הארגון אותו הצגתי כאן ברשומה הזו.
לא מדובר במשהו קקיוני או הזוי, מדובר בארגון בינלאומי לגיטימי לגמרי, ערכי חיפוש בגוגל וקראי קצת חומר על הארגון, ראי את המעשים המדהימים שהוא אחראי להם (לפני שנים צפיתי בסרט הנוגע לארגון הזה בדיוק, ולא מזמן שוב הזדמן לי לראות את פעולתם בטלוויזיה). נכון, אפשר להרחיק לכת ולהניח שגם זה מומצא, ומדובר פשוט בתחבולה חובקת עולם שנועדה לגזול כסף מאנשים תמימים כמוני ולהתעשר על חשבונם.
אבל אפשר גם לבחור אחרת.
אפשר לבחור להאמין בעובדות היבשות (למרות שהן מרטיבות לגמרי את העיניים), ולהניח שלא כולם רמאים כל הזמן, רק חלק רמאים חלק מהזמן.

אין לי חברים שעוסקים ברפואה באפריקה. איני מכירה את קדחת צהובה, ולצערי איני מכירה גם את אחיינך. לפיכך, האפשרויות שיש לי לתרום ישירות לילדים באפריקה הן די זעומות.
אבל עזבי "ילדים באפריקה", אני מדברת על ילד א ח ד, זו בדיוק הנקודה. אני לא מנסה להציל את כל העולם ואחותו. אני רוצה לעזור לאדם אחד בלבד, ילד או ילדה. זה די והותר מבחינתי, וזה עולם ומלואו.

אני מוכרחה להודות שהביטוי "עניי עירך קודמים" מעורר בי צמרמורת, שלא לומר בחילה. סליחה אבל אני כנה וכך אני מרגישה. בעירי יש אנשים עניים בלא ספק, אבל יש גם עירייה, ויש שרות פסיכולוגי, ויש לשכת רווחה, ואין ילדים שמתים בכל 30 שניות בגלל שלשול (ואני כל כך מקווה שגם בעיר שלך אין את הדברים האלה).
עניי עירי לא עדיפים בעיניי לעניי כל העולם. מדוע הם עדיפים, אגב? האם הם עדיפים כי הם גרים בעירי, או כי הם יהודים או כי הם ישראלים...?

לא משנה לי כהוא זה באיזו עיר הם גרים. המצב במדינות העולם השלישי עגום בצורה שאי אפשר לתאר. לשמחתי הרבה, אין מה להשוות אותו למצב בארץ ישראל, אף שברור לי שגם כאן יש עניים ואני לרגע לא מזלזלת באיש מהם.
בדיוק כמוך, גם אני לא מחפשת צל"שים ולכן לא הזכרתי את התרומה האחרונה שלי בחג הפסח האחרון לילדים שאין להם אוכל לליל הסדר. לא, לא מזכירה את זה.

לא מחפשת צל"שים, מחפשת דרך להעביר באמצעות הבלוג הזה כמה נקודות למחשבה שבעיניי הן חשובות לאין ערוך.
אם מישהו אחד יקרא את זה וירצה להצטרף למיזם המבורך הזה - דייני (והנה גם החיבור לפסח).

המשך חג שמח.

שירה עברית אמר/ה...

MB שלום,
כדי שלא אשעמם את עצמי בפעם השנייה במונולוג ארוך פרי מקלדתי... אני מזמינה אותך לקרוא את התגובה הקודמת שלי, שמשלבת גם תגובה מתאימה לדברייך.

תודה רבה
ומועדים שמחים בהחלט.

אנונימי אמר/ה...

הי יקרה,
קראתי את הרשומה קצת באיחור (סליחה..) ואין לי מילים..
אני מקווה שאת מלווה ע"י האנשים הנכונים ועושה זאת בדרך המקצועית ביותר.
מאחלת לך המון בהצלחה וכבר סקרנית לגבי ההמשך.
בבקשה תעדכני.

חיבוקים
freckles

אנונימי אמר/ה...

ועוד דבר,
גם הזוגי שלי (בדיוק באותו הראש שלך) תורם בכל הזדמנות (בעיקר בחו"ל) למטרות האלו וזה ממש לא סותר את "עניי עירנו".

freckles