יום חמישי, 3 באפריל 2008

סֵדֶר סֵדֶר תִּרְדּוֹף

אני שרויה בערפל של מילים. מסך כבד של אותיות יורד על עיניי וגם בשעות הלילה, מאחורי העפעפיים הסגורים הן אורבות לי, כמו נמלים קטנות מתגנבות אל ארובות העיניים, מטיילות על האישונים ומדגדגות את הריסים. 9 שעות ביום אני יושבת באולם אפרפר ודהוי למראה. צבעי השטיח המהוה מתמזגים עם מסכי המחשב העייפים ונדמה שאחרי זמן מה, פני הנוכחים נצבעים אף הם בגווני אפור דהוי. 9 שעות ביום אני ממקדת את המבט בצג המחשב וחודרת אל נבכי המילים.
קוראת.
קוראת.
קוראת.
קוראת.
מאתרת טעויות, מזהה משגים ומפרידה בזהירות את שיבושי הלשון מתוך המשפטים, בוררת את העיקר מתוך הטפל, את החריף מהתפל ומוחקת את העדויות המילוליות המרשיעות בהינף אצבעות.

חם בחדר. קולות הפטפוטים מסביבי מפלרטטים אלה עם אלה ויוצרים זמזום מוסיקלי מטריד שמקשה על הריכוז. חייבת להזדרז לסיים 650 כתוביות עד שעת הצהריים, כדי להספיק להעביר את הסרט למחלקת עריכת הוידיאו. הבוס החדש שלי, איש חביב בעל הפרעה כפייתית בלתי חביבה כלל, מסתובב כל העת באזור ומביט מעבר לכתפינו.
"מה נשמע?" הוא חוקר במסווה של התעניינות, בודק את תפוקת העובדים ומגלגל בראשו את הרווח היומי. "את חייבת להגביר את הקצב," הוא מסביר לי שוב בפעם השנייה, השלישית והרביעית מדי יום ביומו. "תביני", הוא מדגיש כאילו לא הסביר לי את הדברים 88 פעמים בשבוע האחרון, "המטרה שלנו היא להקדיש לעבודת העריכה מספר דקות הזהה למספר הדקות שאורכת התוכנית עצמה." דהיינו, עלי לְתַקְתֵּק עניינים עם דר' פיל תוך 50 דקות לכל היותר, ואילו אני מתמהמהת במחיצת הדוקטור המשופם שעה וחצי ואף שעתיים.
מעבר לחולשתי הידועה לשמצה לדוקטורים משופמים ושמנמנים, נטייתי לשלמות מונעת ממני לבצע עבודה נמהרת ולהשאיר קצוות פרומים. חלק מהטקסטים המתורגמים מחלצים ממני פרצי צחוק וחלקם - אנחות יאוש. המתרגמים שולטים בלי ספק ברזי השפה האנגלית אבל מישהו חייב להסביר להם שכדי לתרגם כהלכה, לא די בהעברת המילים כלשונן מאנגלית לעברית מבלי לערוך התאמות הנדרשות מהשפה. אי אפשר לגייר ביטויים שלמים באנגלית ולקוות שעל ידי כתיבתם באותיות עבריות הם נהיים כשרים למהדרין. זה פשוט לא עובד, והתוצאה היא עבודה מאומצת לעורכת הלשון.
וכמובן, בוס תזזיתי וחסר סבלנות בעל הפרעה טורדנית מטרידה.
"סֵדֶר חשוב כאן מאוד" הוא מכריז ביומי השני בעבודה, אוחז בעיפרון המונח בחוצפתו על שולחני ומעבירו דירה אל תוך מתקן כלי הכתיבה שעל השולחן. למחרת הוא ממלמל משהו בדבר פחית הקולה שניצבת בלי בושה בסמוך למחשב שלי, וכשהוא עובר ליד שולחנה של אחרת, הוא מלקט בעזרת אצבעותיו פירורי עוגייה שמעטרים את השולחן ומשליך אותם אל פח האשפה.
כי סדר חייב להיות.

בשבועיים האחרונים ספגו העיניים שלי לתוכן אינספור מילים. בכל יום עולה ההספק ומספר התוכניות גדל, בכל יום נהיה התהליך טבעי יותר והטעויות מזנקות מתוך המסך הישר אל עיניי בציפייה להשתנות. גם המילה, כמו האדם, זכאית לחוויית תיקון.
"בגלל ש...." הושלך החוצה.
"לראשונה" נעלם מהאופק.
"הלוואי ו...." הלך לבלי שוב.
"הפך ל..." נגוז ואיננו.
אני מטמיעה את המידע החדש ונעזרת רבות בעורכת הלשון הראשית שמסייעת לי בהתלהבות רהוטה לצלוח את האוקיינוס הרחב של השפה העברית. "את יודעת", אני מודה בפניה במבוכה בתום יומנו המשותף הראשון, "עד שפגשתי בך הייתי משוכנעת שאני שולטת היטב בשפה העברית. עכשיו אני מבינה עד כמה טעיתי."
היא אבשלום קור במהדורה נשית (וחיננית בהרבה), והעברית שבפיה מושלמת ומצוחצחת כל כך עד שכל הנוכחים חוששים לפתוח פיהם במחיצתה, ונאלמים כקרפיונים כשהיא פוצה פיה ומדברת. "מתי את הולכת?" שאלתי אותה באחד הימים בשעות הצהריים והיא השיבה בקול צלול ובהיגוי בלא רבב: "עוד חמש דקות אני מִתְחַפֵּפֶת". נשבעת לכם, מִתְחַפֵּפֶת ב-פ' דגושה ואפילו בלי למצמץ. (בניין הִתְפַּעֵל, ה-ע' דגושה תבניתית, אתם יודעים.)
משחק המילים נחמד לי,
התרומה לתרבות העברית קוסמת לי (אני במו ידיי תורמת להפצת תורתה של אופרה ווינפרי לבני ישראל, ואם זו אינה תרומה נכבדה לתרבות העברית אל תקראו לי חתולה), חברותיי לעבודה חביבות ונעימות ואני זוכה להעשיר את שפת אמי האהובה עלי כל כך (השפה, האמא קצת פחות).
אבל כרגיל,
זה לא זה.

אני משכימה קום לפני שהשמש מעלה בדעתה להתעורר, ומבלה מדי יום כשעתיים בענף הספורט השנוא עלי מכל: דחיסת עצבים במשקל כבד במכונית קטנה בפקק ארוך. בגלל הלחץ הבלתי פוסק של הבוס הכפייתי הזכור מהפסקאות הקודמות (איך, איך אני תמיד מאתרת את הבוסים האלה לעזאזל), איש לא מרשה לעצמו לנצל את זכותו הבסיסית להפסקה פה ושם, ומכיוון שאני לא מעשנת נמנעה ממני גם זכות היסוד של הפיכת ריאותיי לפחם. וכך אני דבוקה כמסטיק מעוך אל מסך המחשב במשך שעות, על גבי שעות, על גבי שעות, על גבי שעות. כשאני נוהגת הביתה לפנות ערב אני מתאמצת לראות את הכביש מבעד לעיניים שורפות ודומעות.
"ברור שזה כך" קבעה אתמול העורכת הראשית בהטעמה מדויקת, "עיניים כחולות נוטות להיות רגישות יותר מצבעים אחרים."
שלה כמובן, חומות ולא צורבות כלל.
את צבע העיניים שלי כפי הנראה לא אוכל לשנות, אבל משהו אומר לי שהמסקנה אחרת בכל הקשור למקום העבודה.

אני מתחילה לחשוש שעל המצבה שלי ייכתבו המילים:

כאן קבורה חתולה בסנדלים שחיפשה עצמה לשווא.
נפטרה בסימן שאלה ונפתרה לבסוף מקללת החיפושים.
יהי זכרה חתול.

אני מרימה כל אבן כדי להציץ מתחתיה, מזיזה עלים יבשים ומסיטה ענפים שמטשטשים את שדה הראייה, בוחנת כל שביל שמתעקל ומחביא אפשרויות מעבר לסיבוב.
אז למה זה לא זה? מדוע לכל הרוחות, אני לא מוצאת?
באחרונה מתבשלת בקרבי ההבנה שאולי לא נועדתי לכלות את ימיי בין ארבעה קירות משרדיים, צמודה למסך מחשב במשך 9 שעות מדי יום ביומו. תהליכי ההבנה שלי מתבשלים באיטיות כמו חמין של שבת. בחום נמוך ובהיחבא, במעבה הנשמה מבעבעת ההבנה בקצב איטי עד שמעפילה לדרגת רתיחה וכל המרכיבים מתאחדים וחוברים זה לזה ליצירת המוצר המוגמר המושלם.
ייתכן שהצ'ולנט שלי עדיין לא מוכן. כל מי שהתנסה אי פעם בהכנת התבשיל הייחודי הזה יודע שאין לזרז אותו. יש לו קצב משלו והוא יהיה מוכן בזמן המתאים לו.
נותר רק לקוות שהתוצאה תהייה שווה את מחיר ההמתנה הארוכה.

תודה לידידיי הווירטואליים המקסימים שדורשים בשלומי ותוהים לאן נעלמתי. סליחה שלא השבתי לכם, קשה לתאר עד כמה נטולת אנרגיות אני נשארת בסיום יום העבודה, כמו גם את חוסר הרצון שלי להביט ולו דקה נוספת במסך מחשב.
זה יעבור, ואני אחזור לעצמי.
כמובן, ברגע שאמצא מי עצמי בכלל.

כשהחיים נראים כמו גן חיות, אני מאמינה בביאת הדיאט קולה.

18 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מממ, התחלות קשות?
כן, מחשב זה דבר מתיש...
וכן, נשמע שעבודת העריכה אינה עבודה קלה. אבל, אני חושב שאם תחזיקי שם מעמד מספיק זמן, אז אולי זה ישתלם לך ותוכלי מאוחר יותר לעבור לתפקידים כמו עורכת ספרים או משהו כזה, שיותר יהלמו את כישורייך (כי אני חושב שלערוך כתוביות זה אולי נחמד, אבל בהחלט נמוך מידי לרמתך...)
אז, אולי שווה לך להחזיק מעמד בשביל להגיע לאן שאת רוצה.

אנונימי אמר/ה...

גם אני התפלאתי לאן נעלמת, הנחתי שאולי זה קשור בעבודה החדשה.
יש צדק בדברי רן, אולי כדאי להתמיד גם אם זה מרגיש סיזיפי ומעייף, כי זו יכולה להיות המקפצה שלך לעבודה שתספק אותך הרבה יותר.
באופן אישי אין לי שום כבוד לשפה, בעיניי זו רק מסגרת לדבר האמיתי (התוכן) ואני נורא אוהבת לאנוס אותה.

לא הייתי מצליחה להעביר שעה אחת עם אותה אבשלומית קורית אז ח"ח על אורך הרוח.

המון הצלחה. אני מקווה שהקושי נובע מזה שמדובר בהתחלה ושעם הזמן זה יהפוך לנעים יותר ושהבוס הטורדני יעסיק את עצמו בדברים אחרים.

בצלאל אמר/ה...

בדיוק היום תהיתי לעצמי אם החתולה סינדלה עצמה לדעת או שקורא הרסס שלי החליט לפתוח בשביתה.

יקירתי, משרתך הנוכחית נשמעת כמו עינוי מתמשך. תהא לך זו נחמה פורתא שכתיבתך כה משובחת עד שיכולתי לחוש בעצמותי את החוויה העצובה.

אנונימי אמר/ה...

היי מה שלומך היום באמת תהיתי מדוע אינך כותבת כבר זמן מה.

כל עבודה חדשה היא מתישה ודורשת זמן להסתגלות, אבל אני מניחה שעם חלוף הזמן זה ילך ויהיה יותר קל.

לגבי הבוס המעצבן באמת לא נוח לעבוד, במחיצת אדם המציץ כל הזמן ומקטר על אופי העבודה, לפחות שיתן לך מאה ימי חסד להסתגלות.

מאחלת לך שבת קסומה ומוארת תודה על העדכונים.

אנונימי אמר/ה...

היי מתוקה.
אני יודעת ובטוחה בכך שתמצאי את ה"בית" שלך. את עצמך יש לך, את לא צריכה למצוא אותה, רק הבית המתאים חסר, וגם אותה תמצאי בקרוב. את בדרך הנכונה, תמשיכי ואל תתני לאילוצי החיים להתפשר על מה ועל איך שנכון לחיות.
אוהבת אותך מאוד ומתגעגעת אליך מאוד.
שרי.

אנונימי אמר/ה...

סבלנות יקירתי...
את התחלת (שוב) מאפס. תני צ'אנס לאנשים סביבך לקלוט מי את, מה את באמת שווה. אין לי ספק שזה יגיע הרבה יותר מהר ממה שציפית ותזרמי למעלה...

אני לא טיפוס אופטימי במיוחד ובכל זאת, אני מאמינה שעם קצת סבלנות מצידך, יהיה יותר מבסדר.

נשיקות
freckles

aVivStav אמר/ה...

אחח... כל כך חיפשתי משהו ברשומה הזאת שגוי, שאוכל לתקן לך את העברית ולומר לך לא אומרים "XXX" אלא: "YYY" . כמובן שלא מצאתי, לשווא. העברית שלך טובה מדי. טובה מדי לאופרה ווינפרי, טובה מדי לד"ר פיל הדביל המביים את מטופליו לדעת.
הדבר היחיד השגוי ברשומה הזאת הוא מקום העבודה שלך ואת זה מצאת לבד כבר, רק שעדיין לא תיקנת. את עובדת על זה. יש רעיון. הוא משול לצ'ולנט: חכו חכו, בסוף יהיה טעים. (מתי?)
ניחוש: את הולכת להיות טייסת ניסוי של התעשייה האוירית. בעצם מיילדת. לא, סוכנת מכירות של גפרורי "נור".
??

אנונימי אמר/ה...

NEXT!!!!!!!!!!


אנני יקרה , בטח אנשים כאן מתפלאים למה אני קוראת לך אנני ואולי תוהים אם אינני מתבלבלת בבלוג חחחח מחשבה שעברה לי .

טוב אז לעינייננו , נראה לי שצריך לחפש את המשרה הבאה ברור שזה לא בשבילך .

נכון זה מתסכל ומבעס וצריך להתפרנס , אבל קוראים שזה הורג אותך מבפנים .

מבינה את הסבל[ מישהיא שעובדת מול מחשב 11 שנים , ולא מעודדת לנהוג כמוני ]

חיבוק ,
תמרי

שירה עברית אמר/ה...

יניב,
הצדק עמך. אני פשוט בחוסר שקט בסיסי, מתלבטת האם העיסוק הזה (אפילו עריכת ספרים, אפילו ספריו של עמוס עוז אם נלך על הפנטזיה הרחוקה ביותר לצורך העניין, האם זה מה שיגרום ללב שלי להתרונן משמחה.
מחזיקה מעמד בינתיים,
לא יודעת לכמה זמן.
תודה!

שירה עברית אמר/ה...

אן יקרה,
יש תמיד צדק בדברי יניב (תסמכי עליי).
אין ספק שהשפה היא המסגרת לדבר האמיתי, אבל מסגרת הולמת מעניקה מראה מכובד לתוכן שנמצא בפנים, כך אני חושבת לפחות. היא לא התוכן, היא אינה המהות, אבל בלעדיה התמונה אינה שלמה בעיניי.
תודה על האיחולים!

שירה עברית אמר/ה...

בצ,
עינוי מתמשך זו הגדרה קיצונית מעט, אבל יש שם בהחלט רגעים שמזכירים לי את מקום עבודתי האחרון ואני תוהה למה ומדוע נדמה שיש קווי דמיון בין מקומות העבודה המוזרים בהם מצאתי את עצמי. האם כי האנשים הם אותם אנשים בכל מקום, האם כי אני נשארת אותה אני בכל מקום או אולי פשוט "עבודה" מתוקף הגדרתה אמורה לגרום לנו סבל פה ושם...?
תודה על האמפתיה וכמובן על הנחמה שהיא הרבה יותר מפורתא.
:-)

שירה עברית אמר/ה...

תודה רבה סיגי,
לגבי הבוס - נדמה לי שהוא מאוד מרוצה ממני (כך אומרים לי אחרים, כי הוא כנראה מאמין בכך שאין אומרים שבחו של אדם בפניו, אלא בפני אנשים אחרים שידאגו להעביר לו את שבחו).
הוא לא איש רע, חלילה, אבל קשה להתנהל עם המוזרויות הקטנות (והפחות קטנות) שלו, במיוחד במקום בו אין לי שולחן משלי או פינה משלי והכל חשוף לעיני כל. תחושת הפרטיות והעצמיות די מתמסמסת ככה.
תודה
שבת נעימה.

שירה עברית אמר/ה...

שרי יקרה.
את עצמי יש לי, אבל אני רוצה לחלוק את זה עם אחרים באופן שיגרום לי סיפוק והנאה וגם קצת פרנסה (כי חייבים, את יודעת). איך משלבים את כל אלה, זה עדיין בגדר תעלומה מבחינתי.
תודה מתוקה.

שירה עברית אמר/ה...

מנומשת,
היחס שתיארתי כאן אינו משהו שמכוון רק כלפיי. זה פשוט מן מקום עבודה כזה, בעל סביבת עבודה לוקה בחסר ובלי טיפת פרטיות ומנהלים שמטפחים מוזרויות כאלה ואחרות.
גם אני לא טיפוס אופטימי במיוחד אבל אני לא חושבת שהפעם אפשר "להאשים" את חוסר האופטימיות. אני חושבת שאני מביטה על המציאות באופן די מפוכח, ואני לא בטוחה שסבלנות היא מילת המפתח. אולי "התפשרות" לעת עתה, כי אין לי ספק שזה לא מקום בו אוכל להישאר לאורך זמן.
תודה יקירה.

שירה עברית אמר/ה...

אביב סתיו,
אתמול ראיתי בפעם הראשונה את השם שלי בטלוויזיה (לא, לא באופרה ולא בד"ר פיל. המידע יישאר חסוי לפי שעה). האיש ואני ישבנו והסתכלנו באותיות על המסך בתחושת גאווה מחויכת ומשונה.
הקטע המוזר הוא לצרף את התמונה לכתוביות, כי כשאני עורכת אני לא רואה את התוכנית עצמה אלא רק קוראת את הכתוביות.

ולגבי הצ'ולנט.
אני מתכננת המשך לימודים באוקטובר למשך שנה, שאולי (בתקווה) יעניקו לי סוף סוף את מפת הדרכים הרצויה לעבר המסלול הנכון לי, לא רק מבחינת היכולות אלא בעיקר מבחינת הסיפוק והעניין.
לא, לא טייסת ניסוי ולא מיילדת. סוכנת מכירות של גפרורי נור זו אפשרות מעניינת ואני מבטיחה לשקול אותה.
שבת נהדרת!

שירה עברית אמר/ה...

תמרי,
כל עוד את בטוחה שאת כותבת אל האדם הנכון בבלוג הנכון, אין לי בעיה שתקראי לי בכל שם שתבחרי! :-)

מכיוון שאני משתעשעת ברעיון לחזור ללמוד (יום בשבוע למשך שנה), ייתכן שסוג עבודה כזה יתאים לי כי הוא יאפשר בהמשך גם עבודה מהבית בשעות גמישות. הכל תלוי כמובן, במידת חוסר שביעות הרצון ועד כמה ישגעו אותי תנאי העבודה שם. אני אנסה להישאר ככל שאוכל, כדי להפיק את המרב מהיתרונות שבכל זאת יש בעבודה הזו.
תודה מתוקה.

אנונימי אמר/ה...

היי שירה.

למרות שאיני מגיבה לכל רשומה, אני קוראת אותך תמיד. תהייתי לאן נעלמת, וקיוויתי שזה רק בגלל סיבות טובות.

איך שתארת את יומך - זה נשמע מתיש. גם אני עובדת כל היום מול מחשב אבל בהחלט עושה לעצמי הפסקות אחרת זה יהיה בלתי אפשרי. ובוסים... אף פעם אי אפשר להבין אותם לפעמים נדמה לי שהם קורצו מחומר אחר :)

חג שמח לך שירה !!!

שרון37

שירה עברית אמר/ה...

שרון37,
כיף לראות אותך פה ותודה על התגובה.

היום מתיש מאוד, אין ספק בכך.
הנקודה החיובית בעבודה הזו היא האנשים. אנחנו רוב נשי ולשמחתי - נשי חביב בהחלט. נעים לי במחיצתן ואני נהנית מחברתן, אבל עדיין פועלת נמרצות לטובת העברת העבודה הביתה. מקווה שבקרוב אוכל לבצע חלק משבוע העבודה דרך המחשב בבית ואז הדברים ייראו אופטימיים יותר.

חג שמח מאוד!