יום שלישי, 8 באפריל 2008

שְׁטָר בַּעֲלוּת

"ערב טוב גברת בְּסַנְדָּלִים", אמר הקול המנומס מעברה השני של השפופרת. "בַּעֲלֵךְ ביקש שאתקשר אליך כדי לסייע לך לפתור את התקלה באינטרנט." חמש שנים בקירוב לא הופנתה המילה הזו לכיווני, כמעט 5 שנים לא שמעו אוזניי את כינוי השייכות הזה בסמיכות לשמי, ופתאום כך סתם בלי כל אזהרה מוקדמת – בעלך ביקש שאתקשר אליך. "תודה, אבל הוא לא בעלי, הוא בן זוגי", הכנסתי בזריזות את טכנאי האינטרנט אל עולם המושגים הדקדקני שלי ואחרי שסיימנו בהצלחה את תהליך החייאת האינטרנט הגוסס, התפניתי להרהר בשטף התחושות שהעלתה בי המילה הקטנה-לכאורה הזו, "בַּעֲלֵךְ".
לא תמיד היא העלתה בי קונוטציות שליליות כל כך. כשנישאתי (בהיותי אפרוחית צעירת כרבולת), נהגתי לגלגל את המילה על לשוני, לטעום כל אות ולהתענג על תחושת ההשתייכות החדשה שהיא טמנה בחובה. איכשהו, אלמנט הַבַּעֲלוּת נדחק הצידה ומרכז הכובד הונח בחיקה של ההרגשה הנעימה, הבטוחה והיציבה שהקנתה לי המילה הזו, על כל המשמעויות הנלוות לה. בפעם הראשונה בחיי, מישהו התנדב לקחת אותי תחת כנפו, פרש עליי חסותו במובן המגונן והבלתי-פטרוני של המילה. בפעם הראשונה בחיי, ביקש גבר לשאת באחריות משותפת לגורלי, לגורלנו. היה זה חידוש מרענן בעבורי, אחרי שנים ארוכות ומייסרות שבהן המודל הגברי שהכרתי לא פספס אף הזדמנות להזכיר ולהדגיש שהוא אינו מעוניין לשאת באחריות כלשהי כלפיי, רגשית או כלכלית או בכל מובן אחר תחת השמש.

את עשרים השנים הראשונות לחיי העברתי בתחושת תלישות. לא הייתי שייכת לאיש. על פניו, שֵׁם המשפחה שלי שימש נקודת חיבור ושייכות אל משפחתי הגרעינית, אבל הקשרים הסבוכים בין כולנו הותירו אותי מבולבלת, קרועה בין הכמיהה להשתייך ובין הדחף להתנתק ובעיקר – לא שייכת. אני כמעט יכולה לשמוע את הקולות הביקורתיים ממלמלים מעבר למסך בעוד העיניים קוראות את המילים: "אדם אינו שייך לאיש. אנשים אינם שייכים לאחרים. בן אדם שייך אך ורק לעצמו." אני מסכימה כמובן, עם הרעיון הנשגב אבל האמת הפשוטה היא שהכלל הזה נכון אמנם לאדם בוגר אבל אינו חל על ילדים. ילדים בהחלט זקוקים להשתייך לאחרים, והבחירה הטבעית על פי רוב טמונה בזוג האנשים שבחרו להביא אותם אל העולם.
ולפעמים זה פשוט לא קורה.

"זה בדיוק מה שאמרתי לְבַעֲלִי אתמול..." חייכתי לאברם מהמכולת בשיחת חולין מעל קוטג' ולחמנייה. "ההורים של בַּעֲלִי קנו לנו את המחשב הזה לפני 3 שנים", הסברתי לטכנאי המחשבים שפשפש בהיסטוריה של תִּפְלֶצֶת הטכנולוגיה הזקנה. "בַּעֲלִי דובר רומנית", הבהרתי לחברה לעבודה את פשר הידע הנרחב שלי בשפה (לקסיקון מגוון המתפרש על פני שלוש מילים וחצי). המילה "בעלי" התגלגלה מבין שפתיי כמו דבש המחליק על פלח תפוח. לא חשוב מה התרחש בחיינו ומול אילו דרקונים נאבקתי בחירוף נפש בתוך מערכת היחסים שלנו, המילה הזעירה הזו העניקה לי ביטחון ושייכות שלא ידעתי בעבר. כי יש מישהו בעולם הזה שאוהב אותי די הצורך כדי להסיט את מטרייתו הרחבה ולגונן עלי מפני הגשם ביום סגריר. יש מישהו בעולם הזה שרוצה בי די הצורך כדי להאריך את זרועותיו למען יוכלו לחבק ולעטוף ולחמם ולהכיל את כולי. יש מישהו בעולם הזה שמעוניין בי עד כדי פתיחת דף חדש ביחד אתי ויצירת יחידה משפחתית חדשה הנושאת שם מקורי. יש מישהו בעולם הזה שחפץ בי מספיק בכדי לאחד את שני העולמות שלנו ליקום קטן אחד ומשותף: דירה משותפת, חשבון בנק משותף, תיבת דואר משותפת, חברים משותפים, תוכניות משותפות, אחריות משותפת. המילים "שלי" ו-"שלך" התמסמסו במהירות ופינו מקומן ל- "שלנו", שכשכתי בהנאה את כפות רגליי בתוך הַבְּרֵכָה החמימה של השותפות ובפעם הראשונה בחיי, הרגשתי בטוחה.

"מה יעזור לך להרגיש בטוחה בתוך הקשר שלכם?"
תוהה האדמונית יפת-העיניים בקול רם ומאזינה לשתיקתי. אפילו רחש הנמלים הפוסעות על המרצפות פוסק לרגע. אולי גם הן תוהות במבוכה. מה יעזור לי, באמת? מה יצליח להרגיע את החששות ולהשכיב את הפחדים לישון? מה יכסה את החרדות בשמיכה צמרירית וימנע מהרוח הקרה לחדור אל הנפש?
אין לי עניין להתחתן שוב ועמדותיי בנוגע להִתְרָבּוּת ידועות לכל מכריי, כך שסתמתי את הגולל על שתיים מהאפשרויות המוכרות יותר לחברה האנושית ליצירת קשר מחייב בין בני זוג. אני חיה בבית אחד עם האיש שאני אוהבת יותר מכל, מתעוררת בבוקר לצדו וגולשת אל השינה מדי לילה בתוך החיבוק שלו. לבי אינו מטיל ספק באהבת האיש כלפיי; היא חיה וקיימת במילה, בליטוף, במבט, במעשה. אבל בעוד שהאהבה עצמה אינה מוטלת בספק, הרי שבכל הקשור למדורים האחרים אני נמצאת, לתחושתי, מתחת לקו האדום.

המילה "מחוּיָּבוּת" מצלצלת בטון צורם מעט. אולי זה מפני שרובנו מקשרים את המחויבויות בחיינו לפעולות שלא נובעות מרצון והן תולדה של חובה, הכרח, צורך. חייבים לקום כשהשעון המעורר מרגיז אותנו בבוקר, חייבים לשלם מסים למרות שאיש לא לגמרי מבין למה, חייבים לסבול את הביקור המייגע של החותנת הפולנייה, ככה זה כשיש מחויבויות.
ומה תפקידה של מחויבות בתוך מערכת יחסים זוגית ואיך אפשר בכלל להגדיר אותה? אני מנסה לפרוט אותה למטבעות כדי לפענח את סוד המחויבות הזוגית ולהבין לְמָה אני זקוקה כדי לנוח. "בחרתי בָּךְ", הוא מזכיר לי, "בחרתי לעשות את הצעד הקשה ביותר כדי להיות איתך", הוא מדגיש ואני מתכווצת מעט על מקומי, כמו תמיד מתקשה להתמודד עם המשוואה החשבונית הבלתי נסבלת הזו, בה תוצאת האושר שלי התקבלה על ידי תרגיל חיסור אכזרי.
אולי חוסר הביטחון שלי נובע מהקשר ההדוק והיומיומי שלו עם זוגתו לשעבר, ייתכן שמערכת היחסים ביניהם מאיימת עלי מפני שהיא מכילה מרכיבים שלעולם לא יהיו חלק מהקשר ביני ובינו. ברור לי שהחוטים שקושרים אותם זה לזו עבים, עמידים ולעולם לא ייפרמו מפני שהם חוטים מיוחדים במינם שנושאים פנים ושמות. הם חולקים את חוויית ההורות המשותפת ואין מחויבות גדולה או עמוקה מזו. אולי אני מוטרדת מכך שהיא טרם מצאה שותף חדש שיחלוק עמה את חייה. אולי משהו בתוכי תוהה האם קיים סיכוי שהיא עדיין מטפחת תקווה זעירה, קטנטנה, פִּיצָלֵה, ממש תִּקְווֹנֵת – לחזרתם.
אולי הילדה הקטנונית שבי מעקמת את אפה נוכח העובדה שהיא עדיין נושאת את שם המשפחה שלו ואנשים רבים במקום מגורנו סבורים שהם עדיין בעל ואישה לכל דבר ועניין. אולי הילדה הזו מתמרמרת כנגד הדאגה שלו כלפיה, הזהירות שבה נדמה שהוא מתנהל מולה, כלכלית ורגשית. אני מאוד רוצה שיהיה לה טוב, אני רוצה שהיא תהיה מאושרת ושחייה יהיו מצע מלטף של שושנים, אבל לא אשקר ואומר שאני מעוניינת שבן הזוג שלי ימשיך להיות האיש שמספק לה את המרכיבים הדרושים לכך.

שוב ושוב אני הופכת והופכת בשאלה של יפת העיניים.
מה ירגיע את סערת הנפש שלי ויאפשר לי לשוט בשלווה על פני זרם נינוח? מה יחזיר לי את התחושה היציבה והמוגנת שהעניקה לי בעבר המילה "בעלי", מבלי להזדקק לשמלה לבנה, חופה ובורקס גבינה? איני רוצה בו כ"בעל", אני סולדת מצליל הבעלות שעולה מהמילה כצחנה הנודפת מדג שנשלף מן הים. אין לי עניין להיות נכס או קניינו של איש, אבל אני אכולת געגועים לתחושת השייכות ונִכְסֵפֶת לשלווה ששזורה בה.
כמו משום מקום מזנק עלי המשפט הבלתי נשכח שזימרה עופרה חזה לפני מיליון שנה: "כי בתוך כל פְרֵחָה מסתתר שיכון קטן, בעל לדוגמא ואלף כיווני עשן..." בפרפראזה על הפנינה הוורבלית הזו אפשר אולי לומר שבתוך המורדת שבי, בתוך האישה שלא הולכת בתלם ולא דופקת חשבון למוסכמות, מסתתר איזה צורך קטן במחויבות, בכל זאת. גם האישה שעוטה על עצמה הצהרות פמיניסטיות מקיר לקיר ומתכוונת לכל מילה ואות, זו אשר רודפת עצמאות ובזה לתלותיות, גם לה יש אזור רך אי שם בעומק הלב, אזור שבו היא מרשה לעצמה להיות קטנה ונזקקת ועירומה וחשופה, ושם היא מטפחת כמיהה חשאית להגעתו של מישהו. ה-מישהו, שגם מבלי שיתבקש לכך מפורשות יגשים את המשפט – הכניסני תחת כְּנָפְךָ והייה לי אב ואח, חבר ואהוב.
פרחה או לא פרחה, כולנו (כנראה) רוצים לחוש בטוחים ומוגנים, ואני לא יוצאת דופן במובן הזה.

ומה התשובה לשאלתה של האדמונית יפת העיניים?
תהרגו אותי אם אני יודעת.

אצל ראובן רובין המשוואה ברורה: גבר, אישה ועז הם תמיד משפחה. החיים הפשוטים.

14 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

כתבת הרבה על נושא חשוב, בעלות, זוגיות, מורדות, עליות.

כל אלו כרוכים אחד בשני, ומרמזים על תוכן ועל הראיה שלנו אחד את השני.

תודה לך על עוד רשומה מרתקת על החיים.

יום מקסים לך.

אנונימי אמר/ה...

אחרי הכול את בן אדם , אנושית , פגיעה ..... וכול מה שאת זקוקה לו ומרגישה הוא דבר שכול אחד רוצה .

אני שמחה לדעת שבן זוגך הנוכחי קורא רשומה זו אולי הוא יחליט או שניכם תחליטו שהגיע הזמן למסד את הקשר לא חייב בתרועות חצוצרה אפשר גם בקטנה .

אני יודעת שעבורי זה הדבר הגדול ביותר המחוייבות הברורה והחד משמעית אולי מצביע על חוסר ביטחון אבל אני מודעת לכך ויודעת שלא יכולה לחיות עם דברים שלא חד משמעיים .

אולי הרגשות צפים כי תכף מגיע החג וממה שאני זוכרת את לא כלולה בחגיגה יחד עם בן הזוג וזה עצוב לי לדעת . מקווה שתחגגי במקום אוהב. ומקווה שכמו שאת מגלה סובלנות כלפי גרושתו גם היא תדע להתגבר ולהזמין אותך לחגוג יחד איתם אומנם דרושה גדלות נפש לכך , אבל את גם מוכיחה שאת יודעת להתחשב . אולי זה יקרה בחג הקרוב אני מאוד מקווה .

אנני יקרה , חיבוק
תמרי

Unknown אמר/ה...

אין תשובה.
פשוט וקל.
ועם ילדים, טבעת ורבי היה משהו שיחזיק זוגות ביחד? המציאות מוכיחה שלא.
החיים רחוקים מלהיות סרט הוליוודי. אנחנו לא מגיעים לירח, לא מגיעים לעבודה בבוקר עם חיוך ואנחנו גם הולכים לשירותים מדי פעם.
ומה לעשות זוגיות לא שונה מכל זה. תחושה של ארעיות, זמניות, שיום אחד זה ייגמר או ידהה ויהפוך לגרסה מדכאת של מה שזה היה פעם.
אבל זו המציאות וצריך להכיר בה.
אנחנו לא שונים מבע"ח אחרים והאהבה אצלינו היא עוד מנגנון שדואג שנתרבה.
זו התפיסה שלי.
לומר לך שאני שלם עם זה?
רחוק מכך, אבל אף על פי כן נוע תנוע.

אנונימי אמר/ה...

זה באמת לא פשוט שיש איזו צלע שלישית בתמונה, הרי לא מדובר בסתם אקסית שאפשר לנתק איתה מגע, אלא באישה ששותפה להורות של האיש שלך (כך הבנתי).
לא יצא לי להיקלע למצב כזה אבל אני יכולה לדמיין איך זה יכול להרגיש, ונראה לי שהרצון שלך למשהו איתו שיתעלה מעל למה שהללו חולקים הוא טבעי לגמרי.

אם זה מנחם (וזה אכן נכון ללא עוררין) בסופו של יום את זאת שנמצאת שם והיא לא, ובאמת יתכן שאם היא תמצא אהבה ההרגשה שלך תשתנה.

גם אני לא מתה על המילה "בעל", למרות שמידי פעם אני משתעשעת איתה. אגב כאן זה מאוד מקובל לקרוא לבן הזוג "פרטנר", שגם את זה אני לא אוהבת כי זה מזכיר לי שותפות עסקית.

וגם אני לא מתה על חתונות אבל כשהתחתנתי הייתי נורא רומנטיקנית בקטע הזה ואהבתי את רעיון המחויבות, מה גם שלהיות נשוי (לפחות לי) מסב תחושת ביטחון גדולה (שלפעמים יכולה להשלות), אבל התחושה הזאת מרגיעה ונעימה בחיי היומיום, את בטח הכרת אותה. ואגב התחושה אצלי לא נבעה מהטקס עצמו, אלא מהידיעה שהוא רוצה להתחייב, הידיעה עצמה בעצם מספיקה.

נו, ומה שוב להגיד שאת כותבת נפלא ושהיה כיף לקרוא? את כותבת נפלא והיה כיף לקרוא.

(-:

אנונימי אמר/ה...

אפשר להגיד בלי סוף שחתונה היא אקט מיותר של בעלות מיותרת - לכאורה כל זה נכון. אבל בעיני יש משמעות נכבדה מאד לכך שעומדים שני בני אדם רציניים לגמרי בכוונותיהם אחד לגבי השני, ומבטיחים משהו במעמד חגיגי בצורה מסויימת. לא חשוב הבורקס ולא השמלה ולא הרב, הכומר, העורך דין או הדודה מחיפה שבאה למרות 'שלא קל עם הרגליים'. חשוב המבט בעיניים וההחלטה בראש, והגדרת היציאה לדרך משותפת ולא רק חיים אחד לצד השני, (לא שזה מעט). ממש לא רוצה להשיא לך עיצות איך לחיות את חייך, אבל נדמה למי שצופה מהצד שאקט התחייבות שכזה אינו מקבל את המשקל הנכון בעינייך, ולדעתי חבל בשבילך, מגיע לך הכל + עוד קצת.

אנונימי אמר/ה...

ריסקת אותי עם הפוסט הזה, כי אתמול באמצע צעידה, חשבתי על העניין מכיוון שונה: הביטחון הזה=מלכודת. כנראה שיש מחיר לכל החלטה..

חג שמח יקירה
freckles

אנונימי אמר/ה...

קראתי את הרשומה והתעצבתי, הרגשתי את מילותייך עד כאן.
מה יגרום לאדם להיות בטוח בקשר?
אני חושבת שהתשובות תמיד יהיו אצל האדם עצמו.
מה גורם לאדם לא להיות בטוח בקשר? גם כאן התשובות אצל האדם עצמו.

יקירה לליבי,
הזוגי שלך אוהב אותך כל- כך ולא סתם. הוא יודע מה יש לו, הוא יודע מי יש לו.
ולהיא, ההיא שעברה איתו כברת- דרך וחוויות- הורות, היא תמיד תהיה נספח, צל.
את היא זו שתמיד תהיה המרכז, העיקר והיא תמיד תהיה מאחור, אבל תהיה.

אהבתי לקרוא את האהבה שלו אלייך, התעצבתי לקרוא את אי הביטחון בקשר,
והלוואי והרשומה הבאה שלך תהיה:
"זה מה שגרם לי להיות בטוחה בקשר" (-:

יקירה לי,
יהלום תמיד ינצנץ, במיוחד ליד אבן כבדה. אבן כבדה קשה להזיז.
המשיכי לנצנץ, ושאהבתכם למרות האבן הכבדה תהיה כל יום חזקה יותר מיום קודם.

מחבקת אותך המון♥♥♥

שירה עברית אמר/ה...

סיגי
תודה על הקריאה ועל ההשתתפות.

יום מקסים!

שירה עברית אמר/ה...

תמרי יקרה
הזיכרון שלך מפתיע אותי בכל פעם מחדש. אכן זכרת נכון, עד עכשיו לא חגגנו את פסח יחד אבל השנה הייתה זו השנה הראשונה בה כן בילינו את ערב החג יחד, וגם את יום החג שהיה נעים במיוחד.
ליל הסדר היה שונה ומיוחד בעבורי, מכל מיני בחינות וכמובן בראשן- מהבחינה הזוגית.

אין לי מושג אם בעתיד נוכל לחגוג יחד במהדורה מורחבת (כולל זוגתו לשעבר), ייתכן שזה מותח יותר מדי את גבולות הפנטזיה... אבל אני חושבת שבשנתיים האחרונות עברנו כברת דרך והתקדמנו מאוד, עכשיו רק צריך לבדוק מהם השלבים הסופיים שיעזרו לי להרגיש באמת בטוחה, במאת האחוזים.

תודה על התגובה המקסימה.

שירה עברית אמר/ה...

רון,
מעבר לעובדה שהתגובה שלך מאוד פסימית (אבל נוותר לך על זה הפעם), אתה יודע שאני לא מסכימה איתך לגבי הזוגיות כמנגנון שמוודא שנתרבה.
לו זה היה כך,
הרי שאחרי גיל המעבר לא היה עוד כל דחף לזוגיות. החיים מלמדים אותנו שגם בגילים מאוחרים יותר, אפילו בבתי אבות הזוגיות מלבלבת והרומנטיקה פורחת. כנראה שהצורך בזוגיות אינו משולב רק בדחף להתרבות, והוא נועד לספק גם צרכים אחרים של אדם.

אני בטוחה לגמרי שזוגיות ארוכת שנים היא גירסה שונה מזו שהייתה פעם, אבל אני לא בטוחה שהיא בהכרח חייבת להיות "גירסה מדכאת" כדבריך. יש משהו יפה ונעים, נינוח ובטוח בזוגיות של עשר, עשרים ואף שלושים שנה. מן הסתם היא לא מכילה את ההתרגשות והלהט של השנה הראשונה, אבל היא מכילה מרכיבים אחרים שנבנים לאורך הזמן.

שירה עברית אמר/ה...

אן,
נכון, החיים בשלישייה לא פשוטים והבנת בדיוק את הסיטואציה.
תודה על ההבנה המדויקת של מה ניסיתי להעביר, גם לגבי תחושת הביטחון הקיימת בקשר נישואים. זה לא הטקס עצמו, זו לא הכתובה ובוודאי לא הנופך הדתי של העניין.
זו שלווה מסוימת שנובעת מהידיעה (גם אם ידיעה כוזבת, במקרים רבים, כפי שמעידים חיי נישואים רבים מסביב).

וכן, תמיד להגיד את מה שאמרת בסוף. זה אף פעם לא יותר מדי.

שירה עברית אמר/ה...

אביב סתיו,
אני לא יודעת אם החתונה עצמה היא אקט מיותר של בעלות וכו', מה שניסיתי לומר הוא שהטקס כפי שהוא מבוצע כאן (וברוב מדינות העולם), וכן הכינוי "בעל" - הם שהופכים אותו בעיניי למיותר ולמדיף ניחוח בעלות.
זה לא חייב להיות כך.
אני חושבת שיש הרבה דרכים להחליף את הטקס עצמו, כי כפי שאמרת - לא הוא העיקר.
אני גם חושבת שזה פחות משמעותי בעבור בני זוג שחיים יחד וחולקים ילדים משותפים. מבחינתם, אני באמת לא רואה את הצורך בטקס כלשהו, כי הם כבר שותפים לדבר המשמעותי ביותר שיכול להיות.
ה"בעיה" היא במצב כמו שלנו, בני זוג שלא חולקים ילדים ולא יחלקו, אבל אחד מבני הזוג חולק חיים (בעבר וגם בהווה, בגלל הילדים) עם אישה אחרת.
אירוני איך המונח "אישה אחרת" גמיש ויכול להשתנות באותה מערכת יחסים במרחק הזמן.

תודה על התגובה.

שירה עברית אמר/ה...

מנומשת,
לא בטוחה שאני יודעת למה *את* מתכוונת במשוואה ביטחון=מלכודת, אבל אני בוודאי בטוחה שאני מסכימה איתך לגבי המחיר בכל החלטה.

חג שמח גם לך יקירתי
ושלעולם לא תרגישי לכודה באף סיטואציה.

שירה עברית אמר/ה...

שירה מקסימה,
תודה על מילים מלטפות ומתוקות, בדיוק כמוך.

ואת צודקת, הביטחון בסופו של דבר הוא מתוכי ולא אמור להיות קשור לדברים חיצוניים כאלה ואחרים.
כשגרעין הביטחון שלי יהיה קשה מספיק, אני יודעת שאף גורם חיצוני לא יערער אותו אבל אני רחוקה מהמצב הזה כמרחק מזרח ממערב.
בינתיים.

מחבקת אותך חזרה בהרבה תודה.