יום שבת, 10 במאי 2008

כמה עוֹלָה אהבה?


האדמונית יְפַת-העיניים נועצת בי מבט כחול ומהנהנת. המילים שלי נספגות בתוך קירות החדר ונעלמות, ובהד הקלוש שנותר אני שומעת את קולה. "את צריכה לַעֲשׂוֹת חוֹשְׁבִים", היא אומרת בשקט. "בכל זוגיות יש ויתורים וְהַקְּרָבוֹת מסוגים שונים. את חייבת לחשוב מהם הוויתורים שאת מוכנה לקבל ועם מה את לא מסוגלת לחיות." וכשנדמה לה שלא ירדתי לסוף דעתה, היא מוסיפה בחדות את שורת המחץ. "תחשבי האם האהבה הזו שווה לך את המחירים שהיא גובה ממך, ותגיעי להחלטה."

כשהייתי ילדה, הייתי צרכנית נלהבת של סיפורי אגדה. נסיכות במצוקה ואבירים נחושים גדשו את הספרים על מדפי הספרייה שבחדרי, בני אצולה לכודים בגוף צפרדעי ירקרק, ממתינים בדריכות לנשיקה שתפתח בעבורם את הדלת אל פרק הסיום, אל האושר והעושר עד עצם היום הזה. כבר שנים שאיני הילדה ההיא, שבלעה בשקיקה את העלילות והאמינה בכל לבה בסופים טובים לאנשים טובים. כבר שנים אני יודעת שבמציאות, האבירים נוהגים לצפות לפעמים במשחקי כדורסל בטלוויזיה ולהשתין באמבטיה, והם יכרעו ברך רק כדי להרים חתיכת פיצה שנפלה בטעות על הרצפה. ויכניסו אותה לַפֶּה, כמובן, אלא מה. כבר שנים אני יודעת שבמציאות, המילה "מושלם" מתארת שני דברים בלבד: שׁוֹקוֹלָדָהּ וגורי חתולים. כל השאר לוקה בחסר, וזה לגמרי סביר להסתדר עם מה שיש גם אם יש בו רבב.

אני חוזרת הביתה מהפגישה עם יפת-העיניים בלב כבד, הופכת בראשי שוב ושוב במילותיה בדבר הוויתורים וההקרבות. אני מקבלת את העבודה התובענית שלך ואת המסירות המושלמת שלך למקצוע. אני סופגת את נתחי הזמן העצומים שהעבודה נוגסת מתוך עוגת הַשָּׁעוֹת היומית שלך, יודעת שאין ברירה אלא להסתפק בזמן שנותר.

אני מקבלת את הגיל שלך, ומתמודדת ביני לביני עם החששות והפחדים ששזורים בתוך 15 השנים המפרידות בינינו. אני מדחיקה מחשבות מאיימות הנוגעות לבגידת הגוף ומרחיקה מתוך מוחי שמות עקשניים של מחלות שעל פי הסטטיסטיקות, אורבות בעשור הקרוב לחיים.

אני מקבלת את החברים שלך, את החברים שֶׁלָּכֶם מזה 20 שנה, אלה שהכירו אתכם עוד לפני שעמדתם מתחת לחופה, כשהייתם רק אתה והיא ובטרם נהייתם שֵׁבֶט. אני יושבת עם החברים האלה ומחייכת, מתבדחת, מתעלמת מהתהייה המכרסמת מה דעתם עליי, על זאת שהחריבה את דגם המשפחה המושלמת שלכם והביאה להתנפצות מעטה האידיליה המבהיק. אני יושבת איתם ומקשיבה לשיחות על גידול ילדים, חינוך ילדים, פעילויות הפנאי של הילדים, חיי החברה של הילדים, השירות הצבאי של הילדים... אני מזייפת התעניינות ונוטלת חלק פעיל ומנומס בשיחות שמרתקות אותי כמעט כמו צפייה במשחק גולף.

אני מקבלת ילדים שאינם שלי אל ביתי, אל חיי. אני מארחת אותם בסלון הזעיר שלי, אני מנקה את הבית לכבודם טרם בואם ומנקה את שאריות האוכל מהרצפה אחרי לכתם. אני מאפרת את העיניים, צובעת את השפתיים ועוטה את החיוך הנעים והלבבי ביותר שיש לי בַּמַּאֲגָר במיוחד בעבורם, אני שבה ואומרת לבת שֶׁלְּךָ שאין צורך לבקש רשות ללכת להוציא משהו מהמקרר, הבית לרשותה ושתיקח כל מה שהיא רוצה. אני מסבירה שוב לבן שֶׁלְּךָ שהוא לא צריך לשאול אם אפשר לחלוץ נעליים, זה הבית של אבא, והוא יכול גם להישאר בתחתונים, אם ירצה. הם לא תמיד נחמדים אליי. לפעמים הם מחמיצים לי פנים עוד לפני ה"שלום" בדלת הכניסה, ואני מיד תוהה האם מצב הרוח המעונן קשור לאירוע מרגיז שקרה בבית הספר, למריבה עם חברים או אולי, מְנָקֵר הספק המכאיב בתוך הלב, אולי זה שוב רגש האשמה שלהם מרים את ראשו המכוער, מייסר אותם על כך שהם מעזים לחייך אל האישה המרושעת הזו שגזלה את אבא.

אתה יודע שהבת שלך לא בירכה אותי לשלום ביום חמישי האחרון? הבת המקסימה שלך, זאת שתמיד עוזרת לי במטבח לחתוך ירקות לסלט לארוחת ליל שישי; זאת שיושבת לידי על הספה ומפטפטת איתי בנחת, זאת שרק בשבת שעברה הלכה איתי לַמּוּזֵאוֹן וחייכה כשאמרתי לה שהיא "חייבת" לחייך יותר, כי כשהיא מחייכת כל הפנים שלה מאירות; הילדה הזו ישבה בפיקניק ביום חמישי האחרון והשפילה את העיניים כששלחתי אליה חיוך לשלום. והייתי רוצה להגיד שזה לא צרב לי בנשמה אבל לא בא לי לשקר. הייתי רוצה להגיד שההתעלמות שלה לא ננעצה לי בלב כמו סכין, אבל לא בא לי לשקר. כן, בוודאי שאני מבינה למה היא עשתה את זה. איך היא יכולה להתנהג, כשאמא שלה יושבת לצדה? ואני גם מבינה את המבטים הנבוכים של החברים שלכם (שלכם, שלכם ולא שלנו), שאמנם כבר הצליחו להתמודד עם ההתנהלות מולי ומולך כזוג, אבל לכל הרוחות – מה הם אמורים לעשות עם הנוכחות של שְׁלוֹשְׁתֵנוּ יחד בו-זמנית? ולכן הם בחרו באפשרות הטבעית מבחינתם, והתעלמו ממני באופן די ברור, לטובתה.
אני מבינה את חוסר הנוחות של כולם, ולא 'מאשימה' איש על התנהגות מסורבלת כזו או אחרת, שגם אם פגעה בי, בוודאי לא נועדה להיות נגדי כי אם להיות בַּעֲדָהּ.
אבל יום חמישי היה מעין קו פרשת מים מבחינתי, ושִׂרְטֵט את הגבול הרגשי שאיני מוכנה ואיני יכולה לחצות שוב, לעולם. יום חמישי סימל את הוויתור שאיני מוכנה לבצע ואת הקורבן שאיני מסוגלת לשאת עוד, בתום 4 שנים וחצי. ובעוד אתה מסכם את האירוע כ"אחר צהריים נעימים" ומחזיק בְּדַעְתְּךָ שאני מתעקשת להפוך חוויה נעימה לבלתי נסבלת, אני חייבת לתהות כמה נשים מלבדי היו מצטרפות לאירוע ההזוי הזה ומתארות אותו כ"חוויה נעימה". ייתכן שיש לנו אמות מידה שונות בנוגע להגדרת המושג "נעים", אבל בעולם המושגים שלי, פיקניק עם אשת נְעוּרֶיךָ ואם יְלָדֶיךָ ועם מגוון מחבריכם המשותפים, אינו נכלל ברשימת החוויות המענגות מבחינתי. והעובדה שאתה אפילו לא מוכן להכיר בקושי הזה, העובדה שאתה מקל ראש בכובד המשקל הרגשי ומבטל בהינף יד את התחושות שלי, העובדה שאתה טוען שאני היא זו שהופכת את הסיטואציה לבלתי נעימה, קרוב לוודאי שזה פוגע יותר מהכול.

למקרה ששכחת, היא לא רק אשת נעוריך ואם ילדיך. היא עדיין אוחזת (ורק אלוהים יודע למה) בתואר "אשתך". אחרי שנתיים בקירוב של מגורינו המשותפים, מסיבות השמורות עמה היא מוסיפה להיות אשתך ואני חיה עם גבר נשוי. אין שום דבר "נעים" או "נחמד" בידיעה הזו. זו עובדה פשוטה, היא מתקיימת כך בָּפוֹעָל ואין לה כל קשר לתפישת המציאות שלי. אני לא מכירה דרך להתייחס לנתון הזה באופן שיהפוך אותו ל"נעים". אני חולקת את חיי, את יצועי ואת אהבתי עם גבר שנשוי עדיין לאישה אחרת, 4.5 שנים אחרי שנפרדו. אני מאוהבת באיש שמבהיר לי פעם אחר פעם ש- כן, מתישהו נתגרש אבל זה לא יקרה כי אַתְּ תרצי. אז מתי זה יקרה? אני מקשה והלב שלי מתכווץ בכאב ובעלבון בתוך בית החזה. זה יקרה כשהיא תרצה, מגיעה התשובה, ואפילו האוזניים שלי רוצות למות בתגובה. ואני שומעת כמו מתוך ערפל את הנימוקים שלך, אותם אני כבר מכירה היטב, את כל הסיבות לכך שאתה חושש מתהליך הגירושים ואיך הוא עלול לפגוע בך. ואני שותקת, ובולעת את הרוק חזק כדי לדחוק מטה את הגוש שחוסם לי את הגרון. ואין לי מה להגיד לך, כי איך אפשר להסביר לעיוור מהו צבע השמים? איך אפשר לתאר לחירש את צליל טיפת גשם שנוחתת ברכות על עלי העץ? אם אתה לא מצליח להבין את ההיגיון הפשוט הטמון בִּרְצוֹנִי בבן זוג שאינו נשוי לאחרת, האם יש בכלל מילים שאוכל לגייס כדי להסביר לך? אם אחרי שנים כה רבות במחיצתי, שנים ארוכות של הַמְתָּנָה וציפייה וסבלנות, אתה עדיין לא סבור שאני 'ראויה' לבן זוג שאינו בעלה של אחרת, האם יש בכלל טעם לנסות ולשכנע? במשך ארבע שנים וחצי אני נאחזת במקומי על הקרוסלה, נעה מעלה-מטה על סחרחרה רגשית בלתי אפשרית. אני מותשת כל-כך מהמסע התזזיתי והלא-יציב הזה. שבעתי מהעליות והמורדות, אני משתוקקת לחוש שוב את הקרקע היציבה מתחת לרגליי.

אני מרגישה שאני משתתפת במחזה בְּתֵאַטְרוֹן האבסורד. מגלמת תפקיד הזוי, בעל כורחי. האם ככה ייראו חיינו מעתה והלאה? אירועים משפחתיים משותפים עם אשתך והילדים? מטבע הדברים, אנחנו אפילו לא מתפקדים כ"זוג" כשהיא נוכחת. אתה מקפיד לא לגעת בי, אני מקפידה לשמור על מרחק ממך, כדי לא לנקר עיניים ולא להכאיב לנפשות הפועלות. אני לא רוצה להרגיש נִסְפַחַת, אמרתי לך באוטו בנסיעה הסיוטית הביתה. אני לא רוצה להרגיש שהצטרפתי כגלגל חמישי לפיקניק משפחות, תוספת מיותרת למשפחה שלכם. אבל זאת המציאות, אתה יורה בחזרה את החצים שלך אל בשרי המדמם, הִצְטָרַפְתְּ אל המשפחה שלי לפיקניק.
ואם כך, אז לא, תודה. זה לא טוב מספיק בעבורי. אני רוצה משפחה משלי. אני רוצה משפחה איתך, כזו שלא כוללת אמנם ילדים ולכן מצריכה מחשבה מעמיקה ויצירתית יותר מהמקובל, אבל אני רוצה משפחה. אני רוצה יחידה משפחתית משלנו, כדי שלא אצטרך להרגיש כמו תּוֹסֶפְתָּן בתוך הגוף, כדי שאוכל להרגיש סוף-סוף בעלת ערך בחיים שלך, ולא רק משהו משני בחשיבותו למשפחה שכבר יצרת והקמת.

בלילה של הפיקניק אני מתעוררת מחלום בַּלָּהוֹת מטריד. מטריד במציאותו, מבחינתי. בחלומי אנחנו חיים בבית גדול עם אשתך וילדיכם, כולנו כְּקוֹמוּנָה אחת גדולה. אתה יושב על הספה מול הטלוויזיה, שתי זרועותיך פרושות לרווחה על גב הספה, אני לִימִינְךָ והיא לִשְׂמֹאלְךָ. היא מניחה את ראשה על זרועך השמאלית, מתמקמת בתנוחה נוחה לצפייה משותפת במרקע. אתה מפנה אליי את מבטך, כשואל – "נו?" מזמין גם אותי להניח את ראשי על הזרוע הפנויה הנוספת שלך. הלא יש לך שתיים. התעוררתי חסרת נשימה ודופק פעימות הלב אִייֶם לקרוע את עור התוף. נזכרתי איך פעם, בִּשְׁנַת הלבטים השחורה שלך, כשהתייסרת בהחלטה הנכונה ונקרעת בין האהבה אליי והרצון לְשַׁמֵּר את הבית, אמרת לי אז שבפנטזייה שלך אני חיה איתכם יחד בבית, כולנו בקומונה אחת גדולה ומאושרת. היא אם ילדיך, אני זוגתך, ואין צורך לפרק את יסודות המשפחה אלא רק להרחיב אותם קמעא כדי להוסיף בת-בית נוספת.
ואתה יודע, אולי זו הטרגדיה שמגולמת בתוך מערכת היחסים שלנו. הפנטזייה שלך היא חלום הבלהות שלי, ונדמה שאתה לא מבין שאני לא רוצה להצטרף כנספחת למשפחה הקיימת שלך, ואני לא רוצה להמשיך לחיות את חיי כבת זוגו של איש נשוי.

כי יש וויתורים שאני אבצע בהשלמה ובהכנעה, ויש קורבנות שלמענם אכרע ברך מול מזבח האהבה, אבל זה לא נכלל בסל הוויתורים שלי. אני רוצה בן זוג ויחידה משפחתית משלי, והחלום הזה לעולם לא יוכל אפילו להתחיל
להתממש, כל עוד אתה נשוי לאחרת.

23 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

עצוב שזה כך מכירה את המצבים האלה מעברי רק שאצלי זה היה אחרת , לדעתי לבדוק האם המחיר שאת משלמת לא גבוהה מדי עבורך , ולהעמיד את הדברים ברור מאד , נוח לו במצב הזה זו הרגשתי יש לו אותך , ויש לו גם את משפחתו מבחינתו זה אידיאלי , מבינה אותך כל כך , שוב זו דעתי האישית שאת משלמת מחיר מאד יקר רגשית במערכת היחסים האלה , האיש שלך לא ממש מכבד ומבין אותך , ומגיע לך מערכת של כבוד והבנה ושל משפחה מחבקת שלגיה

אנונימי אמר/ה...

בהתחלה הנהנתי בהסכמה לויתורים. גבולות סבירים לחלוטין.
לאט לאט במהלך הפוסט שלך תהיתי אם לצחוק או לבכות. מה שבטוח העלית בי כעס מהול בזעם קיצוני...
אפילו דיברתי אלייך תוך כדי הפיקניק שלכם ("...מה, לעזאזל, את עושה שם? עופי משם!..." "..למה את מסכימה להשתתף באירועים האלו..." וכד'). אפילו לעברו סיננתי :"...למה לא? אוכל את העוגה, משאיר אותה שלמה ולא שם לב לחתיכה אחת שנפלה על הרצפה ונמרחה..." (זה היה בסגנון לימור :) ).
מה אגיד לך יקירתי, את יודעת את התשובה יותר טוב מכולנו והיא כואבת מאוד. את הגבול הנחת בצורה הכי ברורה והכי נכונה. בחרת את "הקרב" שלך ואת כל כך צודקת בטענה שלך..
מקווה שהוא יתעשת בקרוב.
נשיקות
freckles

אנונימי אמר/ה...

קוראת אותך ומבינה אותך.
התשובות אצלך שירה.
אני מצטרפת לתגובות לפני. התחושה היא שהוא אוכל את העוגה ומשאיר אותה שלמה. ההתמודדות שלך לא קלה. ואכן אני יכולה לומר בפה מלא שאת משלמת מחיר יקר.
בהצלחה בכל מה שתבחרי לעשות.
מחבקת.

אנונימי אמר/ה...

שלום שירה,

אני מתלבטת איך לפתוח – האם במסקנה הסופית? אולי להתחיל לבנות טיעון משכנע? אולי בטיזר מעניין? אני בוחרת לפתוח בפשטות במחשבה שעברה לי בראש כבר מקריאת השורות הראשונות בפוסט האחרון שלך – שירה יקרה, את טועה.
כך בפשטות. לי מותר לומר זאת. לאדמונית יפת העיניים אסור.
שירה יקרה, את טועה הן בהבנת הסעיפים הבודדים והן בקריאת התמונה כולה.
ואיך אני יודעת? כי כולנו, מיוחדים ככל שנרצה לחשוב על עצמנו, מוכשרים ביצירת מציאות חיים חד-פעמית של עולמנו, נפלאים בייחודיות שלנו – כולנו דומים. הרבה יותר מכפי שנעים לנו להודות. או כפי שניסחו לפניי – כולנו דומים באינדיבידואליות שלנו.
האם גם הסיוט הגדול שלך הוא להפוך לקלישאה? האם גם את חוששת להפוך לפרק מתוך טקסט-בוק בשנה א' בחוג לפסיכולוגיה? זה בסדר. כולנו ככה.
ומתוך נקודת המוצא הזו אני יכולה להשיא לך עצה, אפילו שאיני חיה את חייך והם גלויים לעיני רק במידה שבה את מגלה אותם.

שירה יקרה, הכול כבר קרה, והכול עוד יקרה. לא "המצאת את הגלגל", ואינך חווה משהו שלא קרה לאלפי, מיליוני, אנשים לפנייך. ומכאן אני יכולה לעבור לסעיפי המשנה, לרשימת הויתורים לכאורה שלך -
א. עבודה תובענית? ודאי, אין ספק. גם אני ניצבת באומץ מול העבודה התובענית של הגבר שאיתו אני חיה 18 שנים ויותר ואנחנו תיקו. הגבר שאיתי שואב חלק גדול מן הזהות שלו, הביטחון שלו, היכולת שלו ועוד דברים טובים ורבים נוספים ממעמדו המקצועי. למדתי לראות את היתרון שבדבר. גבר חזק ובטוח בעצמו, שמנהל בכישרון רב את חייו המקצועיים, גבר מצליח – כאשר הוא תופס כך את עצמו אני רק מרוויחה מזה, הקשר שלנו מרוויח מזה. העבודה שלו יכולה להיות ידידתך הטובה ביותר.
ב. הגיל? שירה יקרה, זו היתממות, במקרה הטוב. אני בטוחה שידעת אותו מן הרגע הראשון שפגשת בו. קשה לי להאמין שהוא הסתיר אותו מפניך.
ג. החברים שלו, "שלהם"? ודאי, אלו הם החברים שלו. מה רצית? שהוא יפסיק להתחבר עם מי שהוא מכיר, אני משערת, 20 שנה? למה בדיוק?
ד. הילדים שלו? את לא חייבת להיות חברה שלהם אם לא מתאים לך. גם אני לא חברה של הילדים שלי, זה בסדר. לא יקרה כלום. ומדוע מה שהם חושבים או לא חושבים עליך משנה לך כל כך? הם לא אוהבים אותך? בסדר גמור. אין שום חובה לאהוב. די בכך שיתנהגו בנימוס ויעסקו בעניינים שלהם ואת תעסקי בשלך. למה את רוצה שיאהבו אותך? מה אכפת לך למה יש להם פרצוף חמוץ? אם הייתי מנסה להבין את הפרצוף החמוץ של בני- העשרה שלי – לא היה לי זמן לשום דבר אחר.
ה. הפיקניק המשפחתי? לא מתאים לך – אל תלכי לשם. את לא חייבת שום דבר לאף אחד. תני לו ללכת לבד, ככה פשוט. האם את חוששת שבעקבות פיקניק אחד הוא ירצה לחזור אל אשתו?
ו. נשוי/לא נשוי. למה הכותרת משנה לך? הרי ממילא אינך רוצה ילדים. מה שחשוב הוא לאן הוא חוזר בסופו של יום. זה הכול. אם יש לך איזו בעיה כלכלית – תסדירי אותה באמצעות חוזה, אך מעבר לכך – תניחי לו. לא הכול ברור לך, לא הכול נועד להיות ברור לך. יש משהו שמפריע לו להתגרש עכשיו? לא צריך.

שירה יקרה, אין שחור ולבן. יש הרבה גווני אפור. אי אפשר לעבור את החיים בצורה מתקבלת על הדעת, ולהישאר החלטי וצודק . אי אפשר להיות אינטנסיבי כל כך, טהור כל כך. אי אפשר לחיות כל הזמן ברמה התיאורטית של מה שצריך להיות, ומה שנכון שיקרה, ומה שמרגישים ומה שפוגע ומה שאסור להרגיש ומה שהאחר כן/לא מרגיש. אי אפשר להצהיר הצהרות על גבולות, ויתורים, קורבנות, אהבה. אין "האמת שלי", שאי אפשר לוותר עליה. אין בכך שום טעם.
שירה, צריך פשוט לחיות. פשוט לחיות, כי עוד מעט כבר לא יהיה זמן לכך.
לקום בבוקר, בריאים ושלמים, להכין קפה, לצאת למשימות היום, להשלים אותן, לחזור ולשבת ליד אדם אהוב, לדבר איתו ולצחוק.
שירה יקרה, זה כואב כאבי-מוות, אבל הגיע הזמן להניח לחלומות, הגע הזמן להתבגר.
האדמונית לעולם לא תאמר לך – אבל זה מה שיש לחיים להציע. לא יותר – אך גם לא פחות, וזה לא מעט כלל.

אנונימי אמר/ה...

שוב הוא לא מוכן לתת לי לפרסם תגובה בבלוג שלך, אז שוב נאלץ לעשות את זה בדרך הארוכה. לא שאכפת לי, מה שחשוב הוא שתדעי שקראתי, שאני מסכימה לחלוטין שהפקניק הזה היה מהגהנום, ושאם הוא לא מבין ש"הצטרפת אלינו לפיקניק" זה לא דבר חיובי או כיפי הוא לא מבין דבר בבני אנוש.

ומצד שני, את ממש כמוני: חושבת הרבה יותר מדי. תתחילי לתת לעצמך את המקום שלך! את תלת מימדית, תהיי כזו. אל תבטלי את עצמך מפני אף אחד, כי ברגע שאת מבטלת את עצמך את נותנת פתח לכל השאר לעשות את זה קודם. וזה, יקירתי, בדיוק מה שהילדה עשתה, וכל החברים עשו גם. את הצטנעת, אז הם הצטרפו. גם להם העסק הזה לא נוח, וגם הם לא תמיד יודעים איך להגיב. אז ברוב המקרים, פשוט בודקים איך הזוג "מכריז" על עצמו, וממשיכים את הקו הזה. בני הזוג מעמידים פנים שהחברה החדשה לא קיימת? אוקי, אז גם אנחנו, כי מן הסתם להם נוח עם זה ככה. החברה החדשה עומדת בפני עצמה? אז גם אחנו נתייחס אליה כאל תלת מימדית וקיימת, כי היא קיימת.

אני אומרת, שאם את באמת אוהבת אוהבת את הבחור, תבעי עליו חזקה. אם הוא שלך אז הוא שלך, וכדאי שגם שאר העולם ידע על זה. כולל אשתו והילדים. לא מגיע לך שיתעלמו ממך. את אדם אינטיליגנטי ורגיש, ולאף אחד אין זכות להקטין אותך.

גם לך, דרך אגב.

וכן, אחרי ארבע וחצי שנים הוא צריך להחליט אם הוא איתך או איתה, בלי קשר לטבעת. אם הוא איתך, שיתן לך את המקום שלך וישמור עליו אם מישהו מנסה להקטין אותו. אם לא, טוב, אני חושבת שאז נצטרך לעשות חושבים, ולחזור לדבריה של יפת העיניים, שהיא, בעיניי לפחות, מאד חכמה מסתבר.

בכל מקרה, זה אכן היה פיקניק מהגהנום, ולא, לא את האחראית לעובדה שהוא היה כזה. הוא אחראי, כי הוא לא נתן לך את מקומך ולא הגן עלייך. כואב לי הפיקניק הזה, כי איכשהו, לא נראה לי שאתם זוג. ולגלות כזה דבר אחרי ארבע וחצי שנים, זה כואב.

מצרפת חיבוק וירטואלי. הלוואי ויכלתי לחזק יותר.

א.

אנונימי אמר/ה...

את כל כך חכמה. בחיי! כל כך הרבה תובנות וחוכמה..

"מושלם" - לעניות דעתי, היא מילה שהמציאו פרסומאים. מה שטוב בשבילך לא טוב לאחרים (ולהיפך). קראתי את מה שכתבת, וצבט לי בלב, כי אני מכירה כ"כ הרבה מקרים כאלו..

יש לי שכן מיליארדר (מאוד מוכר) גרוש פלוס שניים. הוא יוצא עם רווקה משכמה ומעלה (אישיות מוכרת) חכמה בצורה יוצאת מן הכלל, עצמאית, יפה וטובה.. הם יוצאים יחד שנים (היא היתה המאהבת שלו כשהיה עדיין בסטטוס "נשוי" או "פרוד"). בשיחה האחרונה שלנו הוא שאל, אם אני מכירה מישהי לשדך לו, כי הבדידות שלו איומה...

התפלאתי.

עניתי, שלמיטב ידיעתי, הוא עדיין יוצא עם מישהי מקסימה וכו'

הוא ענה לי "זה לא אותו דבר! היא לעולם לא תבין אותי. אני רוצה גרושה פלוס.."

את מבינה?! מצד אחד, הוא קבל "אגוזים" מובחרים.. מצד שני, קורה פה משהו שהוא הכי טבעי. הרצון ההוא לסימטריה.

נשמות טובות טוענות, שילדיו תמיד יראו בה "הורסת משפחות" ואת אותה אשמה היא סוחבת על גבה, למרות שהדבר רחוק מלהיות נכון.

אני גם מאמינה גדולה של סימטריה... מהרבה סיבות זה עובד מצוין. קל יותר להבין מישהו שמגיע מרקע כמו שלך, עם מטרות כמו שלך, עם הבנה כמו שלך.

זוגיות צריכה להיות דבר שמשמח אותך! לא משהו שיורד במורד הגרון כמו סברס-לא- מגולח.. זוגיות היא לרצות להיות עם מישהו, שרוצה לא פחות להיות איתך (והדגש על איתך)

אסור לוותר על זכותנו הבסיסית להיות מאושרים כמה שיותר.

שבוע מצוין לך!

שירה עברית אמר/ה...

שלגיה יקרה,
תודה על האמפתיה.
אני חושבת שהוא כן מכבד אותי,
אני חושבת שהדברים מורכבים מאוד ושמעורבים הרבה מאוד פחדים בסיפור הזה. לא רק שלי.

המשך שבוע נעים לך ולכל החבורה.

שירה עברית אמר/ה...

מנומשת יקרה,
בחרתי להצטרף כי שמחתי מאוד כשההצעה הועלתה. מבחינתי זו הייתה האפשרות היחידה לבלות זמן עם האיש שאני אוהבת, ולא עלה בדעתי לוותר עליה.
חשבתי שאולי יהיה אחרת והסיטואציה לא תהיה קשה כפי שהייתה, אבל כאמור טעיתי.
איש לא הכריח אותי לבוא,
אבל גם לא הוצעה לי אפשרות חליפית.

תודה על ההבנה ועל הנשיקות.
בחזרה.

שירה עברית אמר/ה...

שרון37, כיף לקרוא אותך כאן.
תודה על התגובה,
וכמו תמיד - מעריכה אותך על שצלחת עוד אחד מההפוסטים הארוכים שלי...
:-)
תודה.

שירה עברית אמר/ה...

ע', קודם כל, תודה על התגובה המושקעת, אני מעריכה מאוד את השקעת הזמן והאנרגיה.

שנית, לא מפריעים לי הדברים הקשים (כהגדרתך) שכתבת, אבל כן מפריעות לי ההנחות שאת עושה לגביי, ומתבססת על דברים שלא כתבתי כלל ברשומה כך שאין לך יכולת לדעת אותם, ומכאן אין לך יכולת להסיק אותם, לפחות בעיניי.

הפתיחה שלך ("את טועה") מעט ילדותית בעיניי, סליחה שאני אומרת זאת. זאת התחושה שעלתה בי למקרא המילים האלה, שאני "טועה". ומדוע היא ילדותית? כי מדובר על רגשות נטו. כל הפוסט שלי עסק ברגשות, ומכאן שאין כאן "טועה" או "צודק". מעולם לא ניסיתי לטעון שאני היא הצודקת ובן זוגי הוא הטועה. מה שאני כן מנסה לטעון הוא שיש צרכים לכל אחד מאיתנו, צרכים בחיים בכלל ובזוגיות בפרט. ומן הראוי שכל אחד ימצא לעצמו את בן/בת הזוג שמסוגל למלא את הצרכים האלה על הצד הטוב ביותר, גם אם לא מושלם (כי הלא אין מושלם).
אחד ה"צרכים" שלי הוא להיות עם בן זוג שהוא פנוי עבורי. דהיינו - לא נשוי לאחרת. גם אם בעינייך זה נראה בלתי מובן בעליל, זו כמובן זכותך אבל זה עדיין לא הופך אותי ל"טועה". זה בכלל לא חשוב ל מ ה זה חשוב לי, אגב, אבל זה חשוב לי מאוד.
לא הבנתי את הקשר לרצון שלי או לחוסר הרצון שלי בילדים. האם העובדה שאני לא רוצה להיות אמא אמורה לגרום לי לאדישות בקשר למצבו המשפחתי של בן הזוג שלי...? האם זה אמור להפוך אותי לאדישה לכך שהוא נשוי לאישה אחרת...? אני מודה שלא הבנתי את הקשר. אגב, גם לו רציתי ילדים, לא הייתי נישאת לשם כך. אני לא קושרת נישואים עם רצון בילדים בהכרח כך שזו בוודאי לא הסיבה שהעניין מפריע לי.

מדוע הצטרפתי לפיקניק? כי זה היה הבילוי של יום העצמאות. הבילוי היחידי. תאמיני או לא (אני מקווה שכן), אבל האדם שאיתו אני הכי אוהבת לבלות בעולם הוא האיש הזה, שאותו אני מאוד אוהבת. הזמן שלנו יחד יקר לי הכי בעולם, ומכיוון שלא רציתי "לבזבז" את הזמן המועט שיש לנו יחד ביום החופשי הזה, הצטרפתי. חשבתי שאולי, אולי, אולי בכל זאת ארגיש אחרת והסיטואציה תהיה קלה יותר.
לצערי, טעיתי ובגדול.

לגבי העבודה שלו והגיל שלו. שוב, אני לא כל כך מבינה מדוע זה חשוב להדגיש שידעתי את הנתונים האלה קודם. בוודאי שידעתי אותם. האיש לא שיקר לגבי מקום עבודתו או לגבי גילו. ועדיין, האם "אסור" לי למנות את המרכיבים האלה במכלול מערכת היחסים שלנו, כשאני עורכת חשבון נפש ובודקת את מאזן הלב ואת רגשותיי? מפאת צנעת הפרט, לא אפרט מהי עבודתו וגם לא אספר בדיוק באיזה שעה מדי ערב אני זוכה לראות אותו. מספיק אם אומר שזה מאוחר מאוד, יש לנו מעט מאוד זמן יחד ומבחינתי לפחות, אני תמיד נותרת בתחושה של "עוד". אגב,, אני מצליחה בהחלט גם לראות את הפן החיובי בזה, אני חושבת שעדיף בהרבה להישאר בתחושה של עוד מאשר בתחושה של "די כבר".... אבל עדיין, מבחינתי זהו מחיר שאני משלמת, בין אם הניסוח נושא חן בעינייך ובין אם לאו.
הגיל שלו ימשיך להפריע לי, הוא מפחיד אותי כי אני אוהבת אותו אהבת נפש ומה לעשות שהוא מבוגר ממני בהרבה, ויש לכך השלכות. בוודאי שאין לי שום כוונה להתכחש לזה, ואין לכך שום קשר לעובדה שידעתי על גילו מלכתחילה. תביני, לא מדובר כאן ב"כתב אישום" ומשום מה נראה לי שכך תפשת אותו. אז אני מדגישה שוב, כי ייתכן שלא הבנת את כוונתי: אני לא "מאשימה" אותו על הגיל שלו (נו, באמת!) ולא "מאשימה" אותו על העבודה שלו. אני מונה את הדברים הללו במכלול כי הם בהחלט בגדר המחירים שאני מוכנה לשלם, ואולי פספסת את העניין הזה.

לגבי החברים שלו. לא מפריע לי כהוא זה שהם החברים שלו. קשה לי עם העובדה שהם החברים *שלהם*, קשה לי עם העובדה שכמעט כולם ייעצו לו להיפרד ממני בזמנו ולא הסתירו את דעתם שההחלטה להיות איתי היא טעות. ייתכן שמכיוון שאינך מכירה את כל תמונת היחסים שלנו, אינך מבינה מדוע זה מפריע לי. לא אפרט לגבי זה, ברשותך. אסכם בקצרה ואומר שאם וכאשר תהיי במצב בו תיאלצי להתיידד עם אנשים שמראש נמצאים "במחנה האויב" ו"אסור" להם לחבב אותך יתר על המידה, אולי תביני יותר את תחושתי. ואולי גם לא, כל אחד מאיתנו בנוי אחרת. לי זה קשה, וגם זה כאמור, אם תשימי לב, מחיר שאני בהחלט מוכנה לשלם.

לגבי הילדים שלו.
כאן באמת פישלת, מצטערת. אם את באמת חושבת שאת יכולה לדבר על ילדייך שלך, בשר מבשרך, ולנסות להסביר לי מדוע זה לא מרגש אותך כשבני העשרה שלך מחמיצים לך פנים ולכן אין לי סיבה להתרגש כשזה קורה לי עם ילדיו.... או שאת מאוד מאוד (מאוד) תמימה, או שאת ממש לא בתמונה של החיים שלי. אפילו לא באותו עמוד, שלא לדבר על התמונה הנכונה. גם כאן, מפאת צנעת הפרט לא אפרט, אבל אגיד רק שאין שום מקום להשוואה בין הילדים שלך, פרי בטנך, ובין הילדים במקרה הזה (ולא, לא רק מפני שהם אינם פרי בטני).

באופן כללי, את מנסה לשכנע אותי להפסיק "להתעסק בשטויות" (כן נשוי, לא נשוי) ולוותר על החלומות כי החיים הם לא סיפור אגדה. תתפלאי לדעת –אולי- , אבל אני מסכימה איתך. אם תשימי לב, הסכמתי איתך כבר במהלך הפוסט שלי. החיים רחוקים מלהיות סיפור אגדה, וכאמור – מכיוון שאינך מכירה את חיי במלואם אין לך יכולת לדעת עד כמה גדולה ההבנה שלי לגבי המרחק בין סיפורי אגדה ובין החיים.
אבל,
להבדיל ממך אני לא חושבת שהרצון שלי בבן זוג שאינו נשוי קשור להיותי שוגה באשליות. אני חושבת שדווקא מדובר ברצון די בנאלי, אם להודות על האמת, וככל שאני לא רוצה לחשוב על עצמי כעל בנאלית ושגרתית, מסתבר שדווקא לפעמים אני כן. אני רוצה בן זוג שאינו נשוי, אני רוצה בן זוג שיקים איתי יחידה משפחתית משלנו (ואם צריך לשבת ולחשוב איך בדיוק נעשה אותה, אז זה מה שאני רוצה שנעשה) ואני רוצה חיים שלווים ובעיקר – בטוחים ככל שניתן, בעולם הלא-בטוח הזה.
ואם זה נראה לך פנטזיות או אשליות –
כמובן שזו זכותך.
כשם שזו זכותי לחשוב אחרת.

ואגב, לגבי האדמונית יפת העיניים. משום מה נדמה לי שאת סבורה שהיא מלטפת את ראשי ואומרת לי דברים שאני מעוניינת לשמוע. אין לך מושג עד כמה את טועה. ואחד הדברים החכמים שהיא מנסה ללמד אותי הוא להיות מאושרת, ואחת הדרכים החשובות להיות מאושרת היא ללמוד לא להתעלם מהצרכים שלך, לא להכחיש את הרצונות ולא להחניק את המילים בתוך הגרון.

תודה,
המשך שבוע נעים.

שירה עברית אמר/ה...

א' יקרה,

תודה על התגובה ועל הדברים שמעוררים מחשבה.
ברור לי שגם לי יש חלק במצב הזה, ואפילו חלק גדול. איש לא מבקר אותי בחומרה גדולה יותר ממני עצמי.

התעכבתי על השורה האחרונה שלך. אני חושבת שאנחנו כן "זוג", אבל אנחנו בלא ספק לא הזוג שאני רוצה שנהיה, לא באופן שאני רוצה שנהיה, וזה שורש העניין, בסופו של דבר.
מערכת היחסים שלנו מכילה מרכיבים זוגיים רבים שגורמים לי הנאה רבה, אבל מן הסתם המסגרת הכללית של התמונה לא מעניקה לי ביטחון רב. והביטחון הזה חסר לי, ויוסיף להיות חסר לי עד שהתנאים לא ישתנו.

שוב תודה. והחיבוק בהחלט בהחלט עוזר.

שירה עברית אמר/ה...

נ',
תודה רבה על התגובה המעניינת.
אכן, סימטריה היא נושא גדול ומורכב. במידה רבה, ייתכן שלו הייתי גרושה פלוס, חלק מהמכשולים בינינו היו נעלמים כלא היו. ודאי הייתי מסוגלת להבין יותר את ההורות שלו, לו הייתי הורה בעצמי. מצד שני, אולי זה היה מסבך עוד יותר את פני הדברים? אין לדעת ואין טעם לשחק ב"כאילו".

המציאות היא שהוא נושא על גבו "תיק" גדול ומורכב יותר משלי, בהיותי פנויה וחופשייה כרווקה, למעט ההגדרה "גרושה" ברבנות. הוא עמוס בהרבה ממני, בהרבה מאוד מחויבויות שאין להן כל נגיעה לעולמי.

שוב תודה על התגובה שלך.
המשך שבוע נעים.

שירה עברית אמר/ה...

ע', כמובן ששכחתי את עיקר הדברים שרציתי לומר... אני מוסיפה נקודה אחת מרכזית שחשוב לי מאוד לציין.
לכל החלטה שאנחנו לוקחים יש מחיר, והפוסט הזה עוסק במחירים. יש מחירים שאני מוכנה לשלם (וכך כל אחד אחר, אני מניחה) ויש מחירים שלא. השיקולים הם אישיים בלבד, והמחיר שבעיניי גבוה מדי עשוי להיות עבורך נמוך להפליא. אין כאן נכון או לא נכון.

כדי להבהיר עוד את כוונתי, אני אשתמש בדוגמת ההורות מעולמי האישי. המחירים של ההורות ידועים לי, ומסיבות אלה בדיוק אני בוחרת לוותר על החוויה זו. המחירים גבוהים מדי בעבורי ולכן זה בסדר גמור בעיניי: שקלתי את המחירים, הבנתי שמדובר במחיר שאני לא רוצה לשלם ובכך נסגר העניין.
מדוע קשה לך כל כך לקבל את זה כאשר מדובר במערכת יחסים...?
המחיר של להיות בת זוגו של גבר נשוי גבוה מדי בעבורי. לו היית שואלת אותי לפני עשר שנים, חמש שנים ואתמול, היית זוכה לאותה תשובה: אני לא רוצה לנהל מערכת יחסים עם גבר נשוי. זה לא התאים לי אז, זה לא מתאים לי היום. גם אם הגבר הוא נשוי "רק על הנייר". בעיניי, מסתבר, לנייר יש משמעות, ואני רואה את המשמעות הזו בכל מני תחומים בחיים שלא כאן המקום לפרטם.
אני מקווה שכעת הפוסט ברור יותר.

אנונימי אמר/ה...

לא תמיד יש לי מה להוסיף
על מה להתפלסף, לשאול או להציע
אבל אני קוראת, מפנימה, מנסה לחוות אותך עד כמה שניתן בין הצללים האלו, מה שאת מציגה בין ההסתרות. כמו להיות מתחת לעץ, והצללים של העלים זזים וכל פעם רואים תמונה קצת שונה.

אז לא אציע לך דרכים או עצות, נקודות מבט חדשות או אטחן לך במוח.
רק רציתי לכתוב שקראתי, אני עדיין חושבת ומהרהרת. מעניין לי. להשליך על חיי וחוויותי.
מאחלת לך - מחירים נמוכים ותשואות גבוהות. הרבה הנאה בחיים ואהבה גדולה ונעימה.

יוצאתקיבוץ מהתפוזיה.

אנונימי אמר/ה...

אני לא מרגיש שיש לי משהו תבוני או חכם לומר לך בסיטואציה בה את מצויה, ובלי להכיר את הנפשות הפועלות ואת הסיפור לעומקו אני לא יכול לקבוע בנחרצות שהיית צריכה לעשות כך או אחרת.
אני רק הזדעזעתי בין הבחירות שהיית צריכה לעשות ואני בהחלט מבין את הקשיים שלך. לא נראה לי שהייתי הולך לפיקניק מהסוג הזה, אבל גם לא הייתי רוצה לשבת בבית ולהסתכל על הקירות...בקיצור, זו נבלה וזו טריפה.
וזוגיות, כן זו ברכה וזו קללה וזה אף פעם לא פשוט, וכשיש ילדים ושהם לא שלך זה נורא קשה.
אני נורא מבין את מה שכתבת ואת מה שהגבת. לו הייתי חכם יותר, גם הייתי יכול לומר לך "תעשי כך" או אחרת.
אבל אני לא.
הלוואי ויהיו לך את הכוחות להתמודד עם כל זה.

אנונימי אמר/ה...

שירה היפהפייה,
ולא בשל התלתלים הזהובים והעיניים הענקיות...

קראתי את הפוסט האחרון
והמועקה שהביאה אותך לכתוב
התיישבה לי על הלב במלוא כובדה

אני לא יכולה להגיב במקום החדש שלך
לפחות לא עם המחשב הזה

וגם אם הייתי יכולה
לא היה לי מה להגיד לך
פרט לזה
שאני מקווה בכל לבי
שהבחור יתעשת ויאפשר לך את הדבר הפעוט שאת מבקשת

ושאולי בהמשך
זה יהפוך מסתם סממן חיצוני (ג' בת.ז.)
להרבה מעבר לזה (יחידה משפחתית אמיתית חדשה כהגדרתך...)

איתך תמיד
נטשה

שירה עברית אמר/ה...

קיבוצניקית,
תודה על תגובה רגישה ומלאה דימויים נפלאים.
אהבתי את המשפט
"מחירים נמוכים ותשואות גבוהות"...אמנם קצת כלכליסטי מדי (גם פמיניסטית יכולה להיות כלכליסטית?) אבל בהחלט צירוף מילים שגרם לי לחייך.
תודה!

שירה עברית אמר/ה...

רון יקר,
אחד מהדברים שאני מעריכה בך הוא העובדה שכשאתה לא יודע מה לומר, אתה פשוט מודה בפה מלא - אני לא בטוח מה נכון לומר.
אתה טועה לגבי דבר אחד: יש לך תמיד דברים תבוניים וחכמים להגיד, גם כשאתה מניח אחרת.

תודה רבה על המילים.

שירה עברית אמר/ה...

נטשה יקירה

קודם כל - תודה גדולה.
מצטערת בנוגע למועקה, אבל שמחה שהצלחתי להעביר את התחושה גם דרך מסך המחשב.
מכיוון שאת קצת מכירה אותי גם מחוץ לווירטואליה, את בוודאי משערת שלא הסממנים החיצוניים הם שמשמעותיים בעבורי. את מדברת על ה-ג' בתעודת הזהות, ובינינו אגלה לך שמעולם לא טרחתי לגשת למשרד הפנים כדי לשנות את האות הטפלה הזו בתעודת הזהות שלי. כן, עובדי האבטחה בקניונים עדיין בטוחים שאני נשואה, על סמך ההצצה האקראית בתעודת הזהות שלי, מה את יודעת.
ברור שאני מדברת על דברים עמוקים יותר.

תודה על האמפתיה,
מתגעגעת לחיוך שלך.

אנונימי אמר/ה...

חיבוק אנני יקרה.

לרשומה ריגשית אין לי מילים , ואני מעדיפה גם לא לומר דבר .

מגיבה כדי שתדעי שקראתי ושתדעי שאני מחבקת אותך .

נשיקה
תמרי

שירה עברית אמר/ה...

תמרי מתוקה,
תודה לך.
את תמיד יודעת בדיוק מה לומר, גם כשאת חושבת שאין לך מה להגיד. בדיוק המילים הנכונות, תודה.

אנונימי אמר/ה...

וואו.
אין לי מילים,
זה נשמע ממש לא פשוט, החלום שלו זה הסיוט שלך. ממש כך.
ותיארת את זה ככ יפה ואמיתי
הקושי כה מובן.

שירה עברית אמר/ה...

חתול ג'ינג'י מתוק,
תודה על ההבנה ועל החיזוק.

יש לי חולשה לחתולים ג'ינג'ים, כבר סיפרתי לך על זה פעם?